Anafylaktický šok: príznaky, stav núdze

Anafylaktický šok je okamžitý typ alergickej reakcie, ktorý sa vyskytuje ako reakcia na opakovaný kontakt osoby s alergénom. Počas prvého kontaktu s alergickou látkou sa v tele produkujú špeciálne protilátky, opakovaný kontakt alergénu, ktorý vedie k anafylaktickému šoku. Klinický obraz je spôsobený zvýšenou permeabilitou cievnej steny, zhoršenou mikrocirkuláciou, poklesom vaskulárneho tonusu, spazmom hladkých svalov priedušiek a iných orgánov.


Bezprostredná alergická reakcia sa môže vyskytnúť u akejkoľvek osoby, aj keď v živote nikdy netrpel alergiami. Riziko vzniku anafylaktického šoku je však vyššie u ľudí s alergiami a astmou.

Kontakt s takmer akoukoľvek látkou môže viesť k rozvoju tohto stavu, osobitná pozornosť sa venuje určitým výrobkom, jedom hmyzu, liečivým látkam:

  • orechy, mlieko, ryby a morské plody, banány, citrusové plody, jahody;
  • uhryznutie včiel, osy, mláďat a iného hmyzu;
  • antibiotiká, lieky proti bolesti, nesteroidné protizápalové lieky, vakcíny, činidlá používané ako kontrast v rádiografických štúdiách atď .;
  • chemikálie ( latex, farbivá atď.]

Príznaky anafylaktického šoku

Po prvé, pacient je pri vedomí a zaznamenáva výskyt bolesti hlavy, závraty, ťažkosti s dýchaním, kožnú vyrážku. Symptómy sa rýchlo zvyšujú a vedomie pacienta je narušené.

Anafylaktický šok sa vyvíja takmer okamžite, počas niekoľkých minút alebo dokonca sekúnd po kontakte s alergénom.

Typicky, anafylaktický šok začína výskytom závažného svrbenia kože, výskyt červenej kožnej vyrážky (urtikárie) a niekedy sa vyskytuje edém Quincke. Pacient má nepríjemné pocity v hrdle, šteklenie, kašeľ, je ťažké dýchať, najmä ak je opuch jazyka. Obeť sa tiež sťažuje na pocit tepla v celom tele, bolesti hlavy, závraty a tinitus. Spočiatku je človek pri vedomí, ale keď klesá krvný tlak, jeho depresia nastane, pacient môže byť pomalý alebo naopak vzrušený.

Pri absencii lekárskej starostlivosti rýchlo narastajú respiračné poruchy, stáva sa častým, povrchným, hlučným, navyše sa môže rýchlo vyskytnúť úplná strata vedomia a srdcová aktivita je narušená.

Liečba anafylaktického šoku

Anafylaktický šok je jedným zo stavov, ktoré ohrozujú život pacienta, čím sa poskytuje skoršia lekárska starostlivosť, tým väčšia je pravdepodobnosť priaznivého výsledku. Preto, keď sa objavia prvé príznaky takejto alergickej reakcie, \ tOkamžite zavolajte záchrannú službu a začnite poskytovať prvú pomoc zranenej osobe.

V prvom rade, ak je to možné, musí sa zastaviť kontakt s alergénom. Ak sa anafylaktický šok začal vyvíjať v reakcii na zavedenie akéhokoľvek lieku, injekcia sa má okamžite zastaviť, na končatinu nad miestom vpichu injekcie by sa mal uložiť škrtidlo, aby sa liek spomalil v krvnom obehu.

Pacient by mal byť položený na rovný povrch, hlavu otočenú na bok, v prípade potreby upevniť jazyk, aby sa zabránilo jeho pádu a v dôsledku toho aj uduseniu. Z ústnej dutiny je tiež potrebné odstrániť snímateľné protézy.

Keď sa dýchanie zastaví, je potrebné okamžite začať kardiopulmonálnu resuscitáciu (umelé dýchanie a nepriamu srdcovú masáž), ktorá musí pokračovať až do príchodu záchrannej služby - kvalifikovaný pomoc môže poskytnúť len lekár.

Pacient vyžaduje intramuskulárne alebo intravenózne podávanie liekov. Najprv sa mu podávajú roztoky adrenalínu, norepinefrínu alebo mezatónu. Tiež na liečbu anafylaktického šoku sa v prednemocničnej fáze používajú antihistaminiká (Dimedrol, Tavegil, Suprastin atď.), Kortikosteroidy, bronchodilatátory, antikonvulzíva atď.

Samozrejme, každý z nás v lekárni nemá v tejto situácii adrenalín a iné lieky potrebné pre pacienta, aj keď sú k dispozícii, musí mať určité zručnosti (schopnosť vykonávať injekcie) a vedomosti.Preto, keď je človek blízky osobe, ktorá náhle prejavila známky anafylaktického šoku, hlavnou vecou nie je stratiť sa a urobiť všetko pre záchranu života. Pri volaní posádky sanitky je veľmi dôležité informovať dispečera, že obeť má známky anafylaktického šoku, pretože v tejto situácii je odpočítavanie minút.

Prevencia anafylaktického šoku

\ t
Ak je známy alergén, na ktorý reagoval ľudský organizmus s rozvojom anafylaktického šoku, v čo najväčšej miere sa s ním skontaktujte.

Ľudia s alergiami a bronchiálnou astmou by sa mali vyhýbať kontaktu s potenciálnymi alergénmi. Ak človek už raz zažil anafylaktický šok a vie, čo ho spôsobilo, potom je potrebné vyhnúť sa opakovanej expozícii alergickej látke organizmu, upozorniť lekára a celý zdravotnícky personál na alergie na lieky. Okrem toho sa to musí urobiť aj v prípadoch, keď ide o predpisovanie iných liekov.