Chronická deprivácia spánku: príznaky a účinky

Koľko potrebuje človek spať počas dňa a čo je chronický nedostatok spánku? Od staroveku sa tieto otázky týkali lekárov, psychológov, obyčajných ľudí a dokonca aj armády. Pokúsime sa túto otázku pochopiť a my.


Myšlienka sna v staroveku

Predtým sa takmer všeobecne verilo, že spánok je stav, v ktorom duša letí z ľudského tela a nemusí sa vrátiť.

Prakticky všetky staroveké civilizácie patrili k snom, ktoré sa týkali svätého chvenia. Napríklad v starovekom Egypte sa verilo, že sen je odkazom od bohov. Takmer všade je presvedčenie, že spánok je krátky stav, ako smrť, keď duša človeka letí do neznámej vzdialenosti a niekedy sa nemusí vrátiť.

Okrem týchto vysvetlení sa však niektorí starovekí myslitelia pokúšali poskytnúť určitý vedecký výklad tohto fenoménu a využiť stav spánku na liečbu určitých chorôb. Napríklad Hippocrates, Galen,Aristoteles sa snažil zdôrazniť sny, ktoré túto chorobu vzrušujú, a tie, ktoré ju liečia.

Ako vedci vysvetľujú mechanizmus zaspávania

.

Napriek výraznému pokroku v štúdiu štruktúry a funkcií mozgu je stav spánku mnohých vážnych výskumníkov stále nevyriešeným záhadou. V súčasnosti existuje mnoho teórií, prečo spíme a prečo ju potrebujeme. Jedinou nespornou skutočnosťou je, že takmer tretina ich života, každý človek trávi v stave spánku.

Predpokladá sa, že počas bdelosti sa v určitých štruktúrach mozgu začínajú produkovať látky, vďaka čomu neskôr príde spánok (napríklad melatonín, serotonín a iné nepreskúmané látky do konca).

Všeobecne platí, že zaspávanie organizmu je signálom na prechod k inému spôsobu fungovania a činnosti, čo je znamením na spustenie mnohých procesov obnovy a čistenie buniek rôznych nepotrebných látok.

Pre nervový systém znamená spánok viac spracovania a pochopenia informácií získaných počas dňa, analýzy a hľadania riešenia na podvedomej úrovni.

Typy spánku

Samotný proces spánku je svojou povahou heterogénny. Počas pozorovania spiacich ľudí vedci zistili určitú cyklickú povahu prebiehajúcich procesov: prítomnosť postupných období pomalého a rýchleho spánku. Celkovo sa počas noci pozoruje približne 3-5 takýchto cyklov.

Rýchly spánok

RýchleVedci nazvali sen, počas ktorého sa žiaci zatvorených očí pohybujú rýchlo, hoci telo je stále a celkom uvoľnené. Elektroencefalogram zaznamenaný počas tohto obdobia sa bude podobať na prebudenie osoby.

Rýchly spánok sa považuje za piatu fázu spánku a zvyčajne nastáva 1 - 1,5 hodiny po zaspaní. Človek vidí krásne a nezabudnuteľné sny v tejto fáze, a jeho trvanie je asi 10 minút.

Je zaujímavé, že rýchly spánok sa najčastejšie pozoruje u novorodencov (pravdepodobne je to pre nich nevyhnutné pre normálny vývoj nervového systému) a v priebehu rokov sa jeho počet výrazne znižuje.

Ak je človek zbavený rýchlej fázy spánku, ako to robia niektoré lieky, potom sa môže vyvinúť jedna z foriem chronickej deprivácie spánku, keď sa človek cíti ohromený a unavený a celý deň ospalý.

Pomalý spánok

Pomalý spánok v porovnaní s rýchlym spánkovým cyklom trvá oveľa dlhšie. Od chvíle, keď zaspíte na začiatku fázy spánku REM, môže trvať približne 90 minút.

Pomalé alfa vlny sa zaznamenávajú na elektroencefalograme počas tohto obdobia, ktoré sa postupne nahrádza vlnami theta. Tepová frekvencia sa spomaľuje, tlak klesá, dýchanie sa stáva zriedkavejším.

Nakoniec vzniká tzv. Spánkový spánok, ktorý sa vyznačuje prítomnosťou delta vĺn na EEG. Počas obdobia takého spánku je veľmi ťažké prebudiť človeka, aj keď v tejto fáze je možné pozorovaťnámesačnosti a nočnej enuréze.

Predpokladá sa, že počas pomalého spánku sa základné energetické náklady dopĺňajú a mozog triedi a spracúva informácie, o ktorých si myslí, že sú potrebné na zapamätanie.

Čo sa stane s telom v noci

  • Rastový hormón - somatotropín (nie je divu, že hovoria, že deti vyrastajú vo sne).
  • Prolaktín je syntetizovaný - hormón, ktorý poskytuje sekréciu mlieka dojčiacim matkou počas dňa.
  • U pacientov s duodenálnym vredom vo fáze rýchleho spánku sa hladina sekrécie kyseliny chlorovodíkovej môže zvýšiť až 20-krát, čo vyvoláva hladové nočné bolesti.
  • Nočný záchvat anginy pectoris sa stáva častejším počas REM spánku.
  • Všetky systémy karosérie sú obnovené.

Koľko potrebuje človek spať

Dospelá osoba musí spať 7 - 8 hodín denne, z ktorých najmenej 2 by mali spadnúť do obdobia do 24:00.

Viac ako jedna generácia výskumných pracovníkov sa pokúsila odpovedať na túto otázku. Predpokladá sa, že v priemere dospelý potrebuje 7–8 hodín plnohodnotného spánku a 2 z nich by mali spadnúť na obdobie do 12 hodín v noci. Všeobecne platí, že ženy potrebujú spať o 1 hodinu dlhšie ako muži.

Nepochybným faktom však je, že niektorí ľudia majú podstatne menší počet hodín spánku a iní nespia veľa hodín po dobu 10 hodín.

Najdôležitejším kritériom „vyrážky“ je to, že po prebudení by sa človek mal cítiť pokojne a energicky. Ak vzostupsprevádzaný únavou, zlou náladou a zlým zdravotným stavom, potom nestačí spať.

Štítna žľaza má obrovskú úlohu v celkovej potrebe spánku. Pri nedostatočnej produkcii hormónov (hypotyreoidizmus) sa začína pozorovať patologická ospalosť.

Dôsledky a príznaky nedostatku spánku

  • Depresia, strata koncentrácie, schopnosť sústrediť sa a zdôrazniť najdôležitejšie.
  • Strata zmyslu pre humor, podráždenosť.
  • Halucinácie, mentálne zlyhania, periodický zmätok.
  • Ospalosť počas bdelosti, strata pocitu reality toho, čo sa deje.
  • Závraty, bolesti hlavy, príležitostné mdloby.
  • Znížená imunita, zvýšený sklon k rakovine a infekčným chorobám.
  • Stav podobný intoxikácii alkoholu.
  • Zvýšené riziko hypertenzných kríz, rozvoj obezity cukru a cukrovky.
  • Zvýšenie počtu vážnych chýb zdravotníckych pracovníkov po nočnej službe.
  • Tendencia akumulovať nadváhu (predpokladá sa, že ak človek spí 5 hodín alebo menej, riskuje, že získa 50% alebo viac hmotnosti, pretože pri chronickom nedostatku spánku sa glukóza nevyužíva na svalovú energiu, ale na tuk).
  • Vývoj nespavosti, impotencie.

Kto alebo čo kradne sen

Najčastejším zlodejom spánku moderného človeka je počítač, telefón a televízia. Napodivale sedavý spôsob života tiež zohráva veľmi významnú úlohu pri odstraňovaní dostatočného množstva spánku (s fyzickou nečinnosťou, pre človeka je veľmi ťažké zaspať v čase a prebúdzať sa čoskoro si vyžaduje prácu alebo cvičenie - to je množstvo spánku, ktoré sa znižuje).

Neskorá a výdatná večera, rodinné spory vo večerných hodinách, príjem povzbudzujúcich nápojov, nočné smeny, nadčasy sú tiež schopné ukradnúť také vzácne hodiny spánku.

Chronický nedostatok spánku: ako sa s ním vysporiadať

  1. Normalizovať a upratať svoj životný štýl: skúste ísť spať najneskôr do 22 - 23:00 a prebudiť sa 7-8 hodín po zaspaní.
  2. Počas dňa - viac fyzickej aktivity.
  3. V druhej polovici nepite pite stimulačné nápoje ani alkohol.
  4. Prestaňte fajčiť.
  5. Používajte posteľ len na spanie.
  6. V predvečer ísť do postele, krátku prechádzku na čerstvom vzduchu, odpustiť všetkým (vrátane seba): nechať svoje emócie ustúpiť, vášne sa usadiť. Za tento deň nájdite aspoň 10 dôvodov vďačnosti. Vezmite si teplý kúpeľ, zapnite tichú upokojujúcu hudbu, urobte relaxačnú masáž.

Ak tieto opatrenia nepomôžu, obráťte sa na odborníka.

Urobme malý test, ktorý vám pomôže určiť, či má vaše telo dostatok spánku.

  • Keď budík zazvoní, prepnete ruky na neskôr a budete spať?
  • Niekedy vôbec nepočujete zvonček?
  • Prebudenie k vámťažké dostať sa z postele?
  • Inštalatér v doprave, na prednáškach a stretnutiach?
  • Spajte dlhšie ako obvykle, keď nepotrebujete chodiť do práce?
  • Stratíte svoju náladu, ak sa vaše plány rozpadnú?
  • Pohár likéru - a vy ste prepravovaný?
  • Prajete si popoludnie?
  • Cítite sa počas týždňa veľmi unavení?

Ak ste odpovedali na aspoň dve otázky áno, mali by ste prehodnotiť denný režim. V opačnom prípade chronická únava povedie k vážnym ochoreniam.


Na ktorý lekár sa má poradiť

V prípade ľahkých porúch spánku môžete kontaktovať neurológa alebo všeobecného lekára, ktorý vám odporučí režim a predpíše ľahké sedatíva. Ak nespavosť spôsobuje značné nepohodlie - potrebujete pomoc psychiatra a vymenovanie silnejších liekov. Ak si sám organizoval svoj život takým spôsobom, že sa neustále potýka s dôsledkami nedostatku spánku - lekári tu nepomôžu.