Chronický únavový syndróm, vzťah medzi nedostatkom vitamínu B12 a pocitom poklesu energetických zdrojov tela

Podľa štatistík majú všetci obyvatelia planéty najčastejšie nedostatok vitamínu B 12 (alebo kobalamínu). Najzraniteľnejšie na túto hypovitaminózu sú staršie osoby a vegáni, ktorí nekonzumujú všetky druhy živočíšnych produktov.

Častým dôvodom vzniku syndrómu chronickej únavy je nedostatok vitamínu B 12. Tento komplex symptómov vedie k vyčerpaniu a iným poruchám. Preto je tento syndróm dôležitou otázkou, ktorú je potrebné riešiť.

Ako pochopiť, že máte syndróm chronickej únavy ? Aké sú prejavy hypovitaminózy B 12? Ako môžete odstrániť nedostatok tohto vitamínu a aké všeobecné odporúčania vám umožnia zbaviť sa syndrómu chronickej únavy?


Príznaky syndrómu chronickej únavy

Osoba trpiaca syndrómom chronickej únavy veľmi silne reaguje na stresové situácie.

S rozvojom tohto syndrómu sa väčšina pacientov sťažuje na nedostatok vitality. Hlavnými prejavmi tohto komplexu symptómov sú nasledujúce príznaky:

  • pocit neustáleho nedostatku spánku;
  • prejavy poruchy črevnej mikroflóry : rachot v žalúdku, akumulácia plynu, hnačka alebo zápcha ;
  • časté infekčné ochorenia spôsobené zníženou imunitou;
  • choroby spôsobené hormonálnou nerovnováhou;
  • poruchy koncentrácie charakterizované ako „hmla v hlave“;
  • zníženie odolnosti voči namáhaniu.

Odpovede na nasledujúce testovacie otázky môžu naznačovať prítomnosť chronickej únavy:

  • Cítite sa unavený kvôli nespavosti?
  • Vykonali ste súbor prieskumov o pocitoch častej únavy a neodhalili jej zjavné príčiny?
  • Má únava pocit dlhšie ako 3 mesiace?

Tri pozitívne odpovede na uvedené otázky poukazujú na skutočnosť, že ste s najväčšou pravdepodobnosťou vyvinuli syndróm chronickej únavy.

Pozorovania špecialistov ukazujú, že u väčšiny ľudí so syndrómom chronickej únavy je pozorovaná porucha denného rytmu. Preto vrchol aktivity klesá na interval 23:00 - 04:00. V tomto stave snahy o obnovenie ich vitality pomocou športu vedú len k zhoršeniu celkového blahobytu, pretože fyzická námaha vyčerpáva energetické rezervy ešte viac.

Ďalšími prejavmi syndrómu môžu byť vzrušenie medzi 02:00 - 04:00, syndróm pohyblivej nohy a spánková apnoe.

Okrem toho, prostredie ľudí s touto hypovitaminózou označuje ich prítomnosť s problémami s krátkodobou pamäťou, voľbou synoným a správnymi slovami na vyjadrenie.myšlienky.

Úloha vitamínu B 12 pre ľudské telo

Cobalamin je vitamín rozpustný vo vode a keď vstúpi do tela, zúčastňuje sa na týchto procesoch:

  • tvorba erytrocytov;
  • stabilizácia normálneho tlaku;
  • posilnenie imunity;
  • adekvátna distribúcia energie v bunkách a stabilizácia funkcie tkaniva;
  • tvorba tkanív nervového systému a zlepšenie jeho práce;
  • prívod kyslíka do buniek a tkanív;
  • stabilizácia metabolizmu tukov;
  • eliminácia hypoxie;
  • normalizácia syntézy DNA a aminokyselín;
  • stabilizácia pečene;
  • zlepšená chuť do jedla;
  • zlepšenie reprodukčného systému;
  • stabilizácia vitamínov.

Hypovitaminóza B12 vedie k destabilizácii vyššie opísaných funkcií a spôsobuje rozvoj syndrómu chronickej únavy. Správne dávkovanie kobalamínu je nevyhnutné pre zdravie a nadbytok vedie k zhoršenej imunite a zvyšuje riziko vzniku krvných zrazenín. U závažných foriem predávkovania sa u osoby môže vyvinúť trombóza, pľúcny edém, alergické reakcie rôznych foriem (až anafylaktický šok ).

Prečo nie sú prejavy hypovitaminózy B 12 vždy zistené včas?
Hlavným problémom pri prevencii nedostatku kobalamínu je dlhodobý a nejasný alebo latentný priebeh symptómov. Neskôr sa zvyšuje počet príznakov nedostatku vitamínu B a chronicky sa vyvíjaúnava, ktorá výrazne zhoršuje kvalitu života.

Ďalším dôvodom neskorej detekcie hypovitaminózy B12 je sprievodný nedostatok vitamínu B9 (alebo folátu). Ak tento stav začne liečbu deficitu kyseliny listovej, príznaky hypovitaminózy, ktoré sa v tomto článku považujú za menej výrazné, pretože B12 a B9 sú úzko prepojené. Podávanie folátov maskuje nedostatok kobalamínu a následne chronický únavový syndróm sa stáva výraznejším kvôli nedostatku komplexnej liečby existujúceho problému.

Kedy by som mal navštíviť lekára?

Nedostatok vitamínu B12 v tele je jednou z príčin syndrómu chronickej únavy.

Prvé príznaky hypovitaminózy B 12 a chronická únava sú tieto príznaky:

  • svetložltá koža (na bielkovinách rohovky - očnej gule je prítomný aj žltkastý odtieň) - tento príznak syndrómu je spôsobený zníženou tvorbou červených krviniek, ktoré nesú kyslík, ktorý sa podieľa na redoxných procesoch, zmenách v pečeni, sprevádzaných produkciou žlčových kyselín;
  • únava - tento prejav je spôsobený rozvojom anémie a zhoršeným prívodom kyslíka do kostrových svalov;
  • pocit brnenia na končatinách - poškodenie buniek nervového systému, konkrétne ich myelínovej (t.j. protektívnej) membrány, vedie k parestézii, ktorá môže byť zhoršená zmenami spôsobenými anémiou;
  • porucha motorickej koordinácie- poškodenie tkanív nervového systému môže dosiahnuť mozoček a viesť k rozvoju diskoordinácie motorických funkcií, čo môže viesť k pádom;
  • závraty a dušnosť - nedostatok červených krviniek alebo ich abnormálny vývoj môže viesť k zhoršeným transportným funkciám krvi, ktoré zásobujú mozog a pľúca živinami;
  • zápal tkanív ústnej dutiny a jazyka - porušenie tvorby slizníc vedie k ich zápalu a môže viesť k ich infekcii, následne tieto dlhodobé a chronicky tečúce patológie môžu spôsobiť rozvoj malígnych nádorov;
  • horúčka - prepracovanie môže viesť k poruchám vo fungovaní autonómneho nervového systému a horúčke, mnohé štúdie ukázali, že v niektorých prípadoch príjem vitamínu B12 vedie k normalizácii ukazovateľov.

Ako odstrániť hypovitaminózu B 12?

Používanie potravín obsahujúcich veľké množstvo vitamínu B12 zmierni príznaky chronickej únavy.

Na odstránenie nedostatku kobalamínu sa zvyčajne predpisuje priebeh injekcií liekov, ako je hydroxokobalamín alebo kyanokobalamín. Vo väčšine prípadov príjem týchto prostriedkov nespôsobuje vedľajšie účinky a je ľahko tolerovaný všetkými pacientmi.

V miernejších prípadoch alebo keď sa nezačal chronický únavový syndróm, pacientovi možno odporučiť, aby do stravy zaradil tieto potraviny:

  • pečeň (približne 75%). \ Tg za deň);
  • pstruhy a lososy;
  • mleté ​​hovädzie mäso;
  • vajcia;
  • hovädzie mäso;
  • mlieko;
  • kuracie mäso.

Tablety vitamínu B 12 sú tiež účinné, ale väčšina lekárov uprednostňuje podávanie injekcií kobalamínu. Vedci majú sklon veriť, že obe formy kobalamínu sú rovnako účinné.

Ktorý lekár mám kontaktovať?

Ak pociťujete častú únavu, ospalosť, zožltnutie kože a bielkoviny očných buliev, mali by ste sa poradiť s lekárom alebo neurológom. Po vyšetrení a testovaní krvi vám lekár predpíše liečbu tejto hypovitaminózy a poskytne odporúčania, ako sa zbaviť únavy. Ak je to potrebné, vymenovanie liečby anémie, lekár odkazuje pacienta na hematológa.

O syndróme chronickej únavy v programe „Žiť zdravo!“ S Elenou Malyshevovou:

Neurológ M. M. Shperling hovorí o syndróme chronickej únavy: