Diéta pre aterosklerózu

Strava je dôležitým faktorom pri liečbe a prevencii progresie aterosklerózy. Čo by mala byť diéta pre aterosklerózu? Čo sa dá jesť a čoho by sme sa mali vyhnúť - toto a mnoho ďalších vecí je opísaných v tomto článku.

Podľa vedeckých štúdií sa počiatočné príznaky vývoja aterosklerózy na stenách tepien dajú pozorovať už u desaťročných detí. S vekom, plaky tvoria, lumen tepny zužuje o viac ako 2/3, a len v tejto fáze sú sťažnosti. Gangréna nôh, infarkt myokardu a mozgová mŕtvica môžu byť priamym dôsledkom pokročilej aterosklerózy ciev. V tomto ohľade je mimoriadne dôležité jesť hneď od detstva, takže cholesterol nie je uložený na cievnej stene.

Výrobky živočíšneho pôvodu

\ t

Všetky živočíšne produkty tak či onak obsahujú cholesterol. Keď vstúpia do krvného obehu z tráviacich orgánov, absorbované lipidy sú nasmerované do pečene, ktorá sama produkuje vlastný (endogénny) cholesterol. Pri konzumácii jedla, ktoré obsahuje veľké množstvo cholesterolu, sa dramaticky zvyšuje celková hladina cholesterolu v krvi a začína sa držať na vnútornej stene tepny.Začiatok povrchového prekrytia (prúžky) a potom preniknutie do hlbších vrstiev (aterosklerotické plaky).

„Zúčtovanie“ ciev z nadmerného celkového cholesterolu a lipoproteínov s nízkou a veľmi nízkou hustotou (LDL a VLDL) pomáha strave bez živočíšnych produktov (vegánskych). V tomto prípade telo produkuje len svoj vlastný endogénny cholesterol a pri adekvátnej fyzickej námahe pomaly začína vynakladať „zásoby lipidov aterosklerotických pásov a plakov“. To však nie je prípad geneticky určeného porušovania syntézy lipidov.

Nevýhodou vegánskej stravy je, že je dosť ťažké vyvážiť stravu vo všetkých ohľadoch a urobiť ju úplnou. V súvislosti s touto okolnosťou je realistickejšie periodicky používať živočíšne produkty s nízkym obsahom cholesterolu a opúšťať „cholesterolové koncentráty“, ktorými sú mozgy, vaječný žĺtok a niektoré vedľajšie produkty. Povolené konzumovať malé množstvo masla. Užitočné ryby, najmä more.

Ak naozaj chcete, môžete si dovoliť malé množstvo v kombinácii s veľkým pokrmom zo zelene. Štúdie odborníkov na výživu ukázali, že najväčším nebezpečenstvom nie je cholesterol v mäse alebo vajciach, pretože v strave chýba dostatok vlákniny vo forme zeleniny a ovocia.

Výrobky rastlinného pôvodu

Strava osoby trpiacej aterosklerózou musízahŕňajú komplexné sacharidy (vo forme obilnín), zeleninu a ovocie. Všetky tieto výrobky prispievajú k "čistiacim nádobám".

Rafinované produkty pozostávajúce hlavne z jedného škrobu budú nepoužiteľné. Preto je nepravdepodobné, že by biele cestoviny, krupica, múka vysokej kvality, rafinovaná ryža boli vhodné na boj proti ateroskleróze.

Pri pravidelnom čistení plavidiel je lepšie používať obilné a ovsené otruby, nerafinované obilniny a celozrnný chlieb.

Mnohé druhy zeleniny a ovocia tiež zlepšujú celkový stav krvi a prispievajú k „čisteniu krvných ciev“. Preto odborníci na výživu dôrazne odporúčajú konzumovať aspoň 200 gramov ovocia a 300 gramov zeleniny denne (bez zemiakov). Zakaždým, keď sedí pri stole k jedlu, človek musí napoly naplniť tanier zeleniny alebo ovocný šalát. 2/3 zvyšnej prázdnej polovice je naplnená kašou alebo inými potravinami, ktoré sú bohaté na sacharidy. Zostávajúca tretina poloplneného šalátu pochádza z bielkovinových potravín (vrátane potravín živočíšneho pôvodu).

Aké ovocie a zeleninu môžete jesť s aterosklerózou? Pri konzumácii zeleniny a ovocia je veľmi dôležité usilovať sa o rozmanitosť. Fytochemikálie rôznych rastlín sa navzájom dopĺňajú a poskytujú dobrý anti-sklerotický účinok. Počas dňa musíte jesť niečo žlté (napríklad oranžové), červené (jablko, paradajky), bordovú (červená repa), zelenú (zeleninová zelenina, uhorky), biele (kapusta) atď.

Niektoré výrobky, na ktoré sme zvyknutívýrazné anti-sklerotické vlastnosti a umožňujú odstrániť nadbytočný cholesterol z tela:

  • Cesnak . Je to dobrý nástroj pre "čistenie nádob", ak denne používate 1 strúčik. Účinok sa prejavuje pravidelným užívaním po dobu najmenej 6 mesiacov. V tomto prípade je čerstvý cesnak vhodnejší ako sušené alebo varené formy.
  • Seno senovky gréckej . Známy ako korenie, používané pri príprave rôznych jedál. Ak sa jeho semená rozomelú na mlynček na kávu a pravidelne pridávajú do potravín, pomôžu tiež znížiť celkový cholesterol.
  • Ľanové semeno.Rovnako ako senovka grécka, môže tiež znížiť hladinu cholesterolu a lipidov s nízkou hustotou, zvrátiť aterosklerózu. Na tento účel sa tiež melie a pravidelne pridáva do potravín.

Moderovanie v potravinách

Bez ohľadu na to, aké jedlo je výživné a výživné, pozitívne účinky sa môžu znížiť na „nie“ veľkými kalorickými jedlami alebo sedavým životným štýlom. Pokiaľ ide o diétu, tu platí princíp: „odmietnutie škodlivého a umierneného v užitočnom“.

Na ktorý lekár sa má obrátiť

Na vypracovanie správnej diéty pre aterosklerózu je potrebné konzultovať s odborníkom na výživu. Okrem toho, poradenstvo v oblasti výživy môže podávať kardiológ alebo všeobecný lekár, ktorý monitoruje pacienta.