Diéta pre aterosklerózu: nutričné ​​smernice, príklady menu

Ateroskleróza je ochorenie arteriálnych ciev veľkých a stredných kalibrov charakterizovaných prenikaním špecifických stien proteín-lipid (lipoproteínov) do steny tepny s následným zápalom, tvorbou aterosklerotického plaku, rozvojom spojivového tkaniva, zúžením lúmenu cievy. Choroby založené na aterosklerotickom procese: ischemická choroba srdca (ICHS), cerebrovaskulárne ochorenie (vaskulárne ochorenie mozgu), ateroskleróza mezentérie a ďalšie. Zvlášť nebezpečné sú komplikácie týchto ochorení, z ktorých najčastejšie sú infarkt myokardu a mŕtvica.


Výživa výživy - prvý krok v boji proti chorobám srdca a krvných ciev

Na boj proti ateroskleróze sa používajú rôzne metódy. Výživa v potrave preukázala medzinárodnú efektívnosť výskumu, znižujúc koncentráciu cholesterolu v krvi o 10%. To významne znižuje riziko srdcových ochorení aciev a ich komplikácií. Prínosy diéty sa hodnotia pomocou ďalších krvných testov, predovšetkým definície „zlého“ cholesterolu. Každý, kto po analýze analýzy „lipidového profilu“ dokáže sám určiť, či potrebuje diétnu stravu na prevenciu alebo liečbu aterosklerózy.

Na predpísanie diéty musí lekár odpovedať na nasledujúce otázky:

  • či má pacient CHD;
  • či má rizikové faktory pre aterosklerózu;
  • Aká je koncentrácia „zlého“ cholesterolu v krvi, ktorá sa skutočne vzťahuje na lipoproteín s nízkou hustotou, LDL.

Ak pacient trpí koronárnym srdcovým ochorením v akejkoľvek forme, diéta sa predpisuje na úrovni LDL cholesterolu viac ako 2,6 mmol /l. Toto je horná hranica normy a cieľom terapeutickej výživy je dosiahnuť takú alebo nižšiu koncentráciu LDL.

Ak pacient nemá žiadne prejavy koronárnych srdcových ochorení, koncentrácia „zlého“ cholesterolu, ktorá potrebuje opravu, závisí od toho, či má osoba rizikové faktory pre aterosklerózu.

Rizikové faktory aterosklerózy a kardiovaskulárnej patológie:

  • vek nad 50 rokov ;
  • mužské pohlavie;
  • ICHS u najbližších príbuzných (angina pectoris, infarkt myokardu);
  • fajčenie;
  • vysoký krvný tlak ;
  • obezita s indexom telesnej hmotnosti vyšším ako 30 kg /sq. meter;
  • zvýšené hladiny cholesterolu a /alebo triglyceridov v krvi;
  • diabetes mellitus ;
  • nízke hladiny „dobrého“ cholesterolu (vysoký lipoproteínhustota - HDL) - menej ako 0,9 mmol /l;
  • hypodynamia ;
  • časté stresujúce situácie.

Ak má teda pacient iba jeden z uvedených rizikových faktorov, terapeutická výživa je predpísaná pre hladiny LDL väčšie ako 4,1 mmol /l. Ak existujú dva alebo viac z týchto faktorov, diéta by mala začať spĺňať úroveň LDL 3,4 mmol /l a vyššiu.

Aby sa zabránilo chorobám srdca a krvných ciev, je potrebné konať na základe tých rizikových faktorov, na ktoré môže mať osoba vplyv. Korekcia životného štýlu by teda okrem racionálnej výživy mala zahŕňať zvýšenie fyzickej aktivity, odvykanie od fajčenia a pitia alkoholu, normalizáciu metabolizmu sacharidov, zníženie hmotnosti a boj proti stresu.

Po šiestich mesiacoch takejto liečby je potrebné prehodnotiť profil lipidov. Ak sa nedosiahne cieľová hladina LDL, lekár predpíše lieky na zníženie hladiny lipidov v krvi. Zároveň musíte pokračovať v diéte.

„Zlaté pravidlá“ diéty pri ateroskleróze

V prípade aterosklerotických cievnych lézií je formulovaných sedem postulátov správnej výživy:

  • znížiť obsah tuku, najmä živočíšneho pôvodu;
  • používať čo najmenej masla a vajec - zdroj nasýtených mastných kyselín (okrem živočíšneho tuku);
  • používať v strave ryby, hydinu, morské plody a rastlinný olej - zdroje polynenasýtených mastných kyselín, ktoré sa v tele menia na „dobrý“ cholesterol;
  • jesť viac rastlinných potravín;
  • pripraviť potraviny s použitím masla, ale rastlinného oleja;
  • odmietnuť výrobky obsahujúce veľa cholesterolu (pečeň, vajcia a iné);
  • jesť nie viac ako lyžičku (5 gramov) soli denne, nepridávať soľ do jedla v doske.

Diéta №10, ktorá bola vyvinutá Inštitútom výživy Ruskej akadémie lekárskych vied na liečbu pacientov so srdcovými chorobami, ideálne spĺňa uvedené pravidlá.

Okrem tabuľky 10 možno na zníženie cholesterolu použiť tzv. Stredomorskú stravu. Je tiež užitočné prijať niektoré myšlienky japonskej kuchyne.

Zásady výživy pri ateroskleróze

\ t
Vegetariánske polievky budú užitočné pre ľudí trpiacich aterosklerózou.

Obsah bielkovín sa nemení, živočíšne tuky, jednoduché sacharidy (cukry), cholesterol a soľ sú obmedzené. Výživa je doplnená rastlinnými olejmi a vlákninou.

Diéta zahŕňa 100 g bielkovín (polovica z nich je zelenina), 70 g tuku (z toho tretina zeleniny), 350 - 400 g sacharidov (z ktorých rafinované cukry nie sú väčšie ako 30 g). Kalorický obsah je 2400 - 2500 kcal /deň. S obezitou, sacharidy sú obmedzené na 250 g /deň, zatiaľ čo kalorický obsah je znížená na 2000 kcal /deň.

Odporúčané produkty:

\ t
  • chlieb, ale nie biela pšeničná múka, ale žitný chlieb, s pridaním otruby, celé zrno;
  • Prvé kurzy: vegetariánske, mliečne rezance, kapustová polievka, polievka z červenej repy (bez vyprážania, varené v sekundárnom vývare alebo zeleninový vývar);
  • mäso a hydina: všetky druhy, \ tokrem jahniat, ale s odstránením tuku, je lepšie pečené alebo uvarené;
  • riečne alebo morské ryby, pečené, dusené, grilované;
  • nízkotučné varené (odstredené) mlieko, nízkotučné jogurty, kefír a tvaroh; na obliekanie riadu si môžete vziať malú kyslú smotanu;
  • nie viac ako jedno vajce denne a len bielkoviny;
  • rôzne porózky na vode a zriedenom mlieku, cestovinové kastroly;
  • akákoľvek zelenina;
  • 105) akékoľvek ovocie a bobule, okrem hroznovej šťavy;
  • nektáre, zriedené vodou, šťavy, slabý čierny alebo zelený čaj, káva s mliekom, kompóty, ovocné nápoje, dogrose vývar, želé;
  • sladkosti: med alebo cukor do 3 lyžičiek denne.

Zakázané výrobky:

  • bohaté vývary a polievky vrátane húb;
  • údené mäso, konzervované a nakladané výrobky;
  • jahňací tuk a sadlo;
  • pečivo;
  • solené ryby;
  • údeniny, najmä s tukom a údené.

Vzorové menu na 7 dní

Deň 1

Ráno: dusená mletá mäsová kotleta s varenými zemiakmi, mrkvou a jablkovým šalátom, jogurt s nízkym obsahom tuku.

Vo dne: krevetový šalát, zeleninový guláš na sekundárnom vývari s malým množstvom zemiakov, nízkotučné ryžové pilafy a varené mäso, šípkový nápoj.

Vo večerných hodinách: plnená kapusta s náplňou z mäsa a ryže, tvarohová pasta s hrozienkami, ovocná šťava z bobúľ (100 ml).

Každodenné: Malý kúsokmaslo, 3-4 plátky otrubového chleba, dve lyžičky cukru, na noc - kefír so sušienkami alebo sušienkami.

Deň 2

Ráno: zemiaková rolka s mletým mäsom, pečená v rúre, čaj s mliekom.

Vo dne: šalát z morskej kapusty, polovica porcie boršču na sekundárnom vývare, hovädzie stroganoff s pohánkou, pečené jablko.

Vo večerných hodinách: pečená treska, varené domáce rezance so syrom, pol šálky kompótu.

Deň 3

Ráno: dusené karbonátky a ryža, zemiaková kaša, kakao s mliekom;

Vo dne: polievka z ryže (pol porcie), guláš zo zmesi zeleniny, malé množstvo zemiakov a kuracie prsia, pečené jablko.

Vo večerných hodinách: mäso zrazy s pohánkovou kašou, mrkvou a nízkotučným tvarohovým kastrólom, šípkovým kompótom (100 ml).


Deň 4

V dopoludňajších hodinách: syrové koláče s pridaním mrkvy, tekvica alebo jablká, ryžová kaša, čaj s mliekom.

Vo dne: šalát z kalicha, kapustová polievka (pol porcie), zemiaková rolka s rybou, brusnicami alebo brusnicovým želé.

Vo večerných hodinách: zeleninový guláš, krupinový puding, zelený čaj (100 ml).

Deň 5

Ráno: varený jazyk so zakysanou smotanovou omáčkou, nízkotučný tvaroh so sušenými marhuľami, čaj s mliekom.

Happy: mrkvový šalát, vegetariánska zeleninová polievka, rezeň s rezancami, citrónová želé.

Vo večerných hodinách: zemiakový kastról s vareným mäsom, kapustové kotlety varené v kyslej smotane, šípkový kompót (100 ml).

Deň 6

V dopoludňajších hodinách: parné mäsové guľkykyslá smotana, cestoviny, posypané strúhaným syrom, čaj.

Vo dne: šalát z kalamáre, kapustová polievka, varené kuracie prsia s kašou prosa, jablko.

Večer: pohánka, dusená zelenina, broskyňový nektár.

Deň 7

Ráno: tvarohové koláčiky, ochutené malým množstvom kyslej smotany, kukuričnej kaše s mliekom, nápoj z čakanky.

Vo dne: morský šalát, rezancová polievka na slanom kuracím vývarom, varený moriak s pečenými zemiakmi, sušený kompót na xylitole.

Vo večerných hodinách: pečená treska alebo pollock, ryžový puding s hrozienkami, zriedená pomarančová šťava.

Diverzifikácia výživy pri ateroskleróze

Ak chcete znížiť hladinu cholesterolu v krvi a doprajte si niečo chutné, môžete k základnej strave číslo 10 pridať stredomorské jedlá.

Táto diéta umožňuje použitie obilnín, cestovín vyrobených z tvrdej pšenice, strukovín, olivového oleja, rýb, syrov a nápojov z kyslého mlieka. Je potrebné obmedziť používanie červeného mäsa, bieleho chleba, masla, rafinovanej ryže a zemiakov.

Aké jedlá stredomorskej stravy sú vhodné pre pacientov s aterosklerózou:

  • Ráno: müsli s nízkotučným kefírom, nízkotučným tvarohom s medom, syrom, šalátom z morských rýb s olivami.
  • Vo dne: cestoviny s dusenou zeleninou, varené fazuľa s mrkvou a cibuľou, špagety s tuniakom, varené kurča so zeleninou.
  • Večer: paradajky so syrom, ryžou a duseným mäsom, ryža s jablkami a kuracie prsia, cestoviny s mletým mäsom,pšeničný cereál so zeleninou, grilované ryby.

Svoju stravu si môžete pripraviť pestovaním japonských jedál. Je založený na jedení rýb, ryže, zeleniny, sójových bôbov, rezancov, zeleného čaju a ovocia.

Existuje mnoho receptov, ktoré možno použiť doma. Odporúčame používať v potrave, napr.

  • steak z lososa;
  • zmes zeleniny (zelený hrášok, červená paprika, baklažán, cuketa, cibuľa), dusená, kombinovaná s varenou ryžou bez omáčky;
  • roliach (naučiť sa variť sami, to je výživné a zdravé jedlo);
  • namiesto mastnej omáčky použite sójovú omáčku;
  • prospešné sú aj iné sójové výrobky, najmä tofu.

Strava na aterosklerózu sa môže líšiť, jedlo - chutné a výživné.


Na ktorý lekár sa obrátiť

Na získanie odporúčaní o správnej výžive pri ateroskleróze by ste sa mali poradiť s kardiológom. Určite zhodnotí vaše individuálne riziko vzniku ischemickej choroby srdca a na jeho základe vám pomôže vybrať si diétu. Ak je to potrebné, správna výživa je doplnená menovaním liekov, ktoré znižujú hladinu cholesterolu v krvi.