Nespavosť počas menopauzy a menopauzy: príčiny, príznaky, účinky a spôsoby liečby

Bolo to počas menopauzy (alebo menopauzy ), že niektoré ženy musia zažiť mnoho nových pocitov spojených so silnými hormonálnymi zmenami, ktoré sa vyskytujú v tele. Zánik reprodukčnej funkcie môže spôsobiť návaly horúčavy, výkyvy nálady (od nadmernej podráždenosti k letargii a depresii), tlakové skoky, poruchy pamäte a spánku. Je celkom jasné, že pre mnohých zástupcov slabého a spravodlivého sexu nie je ľahké vydržať takýto test.

Podľa pozorovaní odborníkov počas menopauzy sa takmer každá tretia žena musí zaoberať nespavosťou a inými poruchami spánku. A to znamená, že na pozadí iných nepríjemných pocitov spôsobených takou vekom podmienenou hormonálnou reštrukturalizáciou musí spravodlivý sex znášať nepríjemnosti spôsobené častou alebo chronickou depriváciou spánku. Prečo dochádza k nespavosti? Čo môže viesť k? Ako sa môžete pokúsiť zmeniť situáciu k lepšiemu a vyhnúť sa zdravotným problémom spôsobeným nedostatkommnožstvo spánku? Odpovede na tieto otázky dostanete v článku.

Prečo dochádza k nespavosti

Zmeny v tele ženy počas menopauzy sú spôsobené poklesom koncentrácie pohlavných hormónov v krvi - estrogéne a progesteróne. To spôsobuje poruchy spánku.

Poruchy spánku a nespavosť počas menopauzy môžu byť vyvolané komplexom príčin. Môžu byť rozdelené na psychologické a hormonálne.

Hlavnou príčinou porúch spánku počas menopauzy je hormonálna zmena ženského tela. Počas tohto obdobia života dochádza k poklesu hladiny týchto základných pohlavných hormónov, ktoré ovplyvňujú zdravotný stav a celkový stav ženy, ako napríklad progesterón a estrogén:

  • Práve oni majú významný vplyv na nervový systém.
  • Znížením ich úrovne v tele dochádza k porušeniu asimilácie takého dôležitého stopového prvku ako horčíka, ktorý sa podieľa na svalovej relaxácii.
  • Okrem týchto zmien musí ženské telo zažiť prejav nedostatku estrogénu, ako je pocit návalu horúčavy a nadmerné potenie.
  • Následne všetky vyššie uvedené účinky na telo vyvolané nedostatkom progesterónu a estrogénu vedú k výskytu syndrómu chrápania a apnoe.
  • Ďalší pokles hladiny progesterónu, ktorý je čiastočne takzvaným prírodným hypnotikom, spôsobuje trvalejšiu poruchu spánku.

Všetky uvedené faktory spôsobujú problémy.počas spánku a nespavosti počas menopauzy. Pokles hladiny ženských pohlavných hormónov vysvetľuje tento častý výskyt práve týchto prejavov „ženského jesene“.

Nedostatok spánku, vedel začiatok menopauzy, zhoršenie vzhľadu kože, kolísanie hmotnosti k horšiemu, skoky krvného tlaku - všetky tieto dodatočné faktory, ktoré sú často prítomné v živote žien počas menopauzy, len zhoršiť psychický stav a často vedú k rozvoj apatie a depresie. Niektoré súvisiace faktory môžu tiež zhoršiť už aj tak ťažkú ​​situáciu:

  • adynamia;
  • nedostatočná výživa;
  • zneužívanie kofeínových nápojov;
  • spory s manželom alebo príbuznými;
  • fajčenie;
  • častý príjem alkoholických nápojov;
  • problémy v práci;
  • zriedkavé vonkajšie bývanie;
  • nepravidelný rozvrh práce;
  • práca v nočných smenách.

Depresiu pociťuje väčšina žien počas menopauzy a práve tieto poruchy zvyčajne spôsobujú ešte viac porúch spánku. Prečo sa to deje? Typicky, spravodlivý sex sotva vydržať koniec reprodukčného obdobia v dôsledku vzniku myšlienok o strate sociálnej úlohy ako pokračovateľ rodu. Okrem tejto ženy je ťažké si uvedomiť, že každý mesiac jej krása mizne, milovaný človek sa na ňu už nepozerá s takým nadšením a staroba sa približuje a približuje.

Treba poznamenať, že počas menopauzy nespavosťnie všetky ženy. Pozorovania expertov ukazujú, že takéto ženy majú iné poruchy príznakov tejto hormonálnej úpravy súvisiacej s vekom namiesto porúch spánku. Ženy, ktoré trpia nespavosťou, v menšej miere trpia inými príznakmi menopauzy.

Aké príznaky menopauzy často sprevádzajú poruchy spánku

Poruchy spánku počas menopauzy sú často sprevádzané nasledujúcimi prejavmi tejto hormonálnej úpravy súvisiacej s vekom:

  • palpitácie srdca;
  • zvýšené potenie;
  • prílivy, cítil sa večer a v noci;
  • úzkosť;
  • zlomivosť;
  • neprítomnosť.

Ako sa počas menopauzy prejavuje insomnia

Klimakterická nespavosť sa vyznačuje výskytom chrápania u ženy, čo vedie k jej prebudeniu uprostred noci.

Keď sa zamyslíme nad problémom, ako je nespavosť, väčšina z nás si predstaví noci, ktoré prechádzajú úplne bez spánku, alebo mentálne nakreslite obraz dlhej neprítomnosti spánku. Takéto prejavy sú však charakteristické pre bežného človeka akéhokoľvek veku a pohlavia bez akýchkoľvek osobitných zdravotných problémov. Pri menopauze musia ženy čeliť niekoľkým ďalším problémom so spánkom. V tomto období s nespavosťou pracujú s nimi sofistikované a nezvyčajné: jeho príznaky sú špecifickejšie a nevyhnutne majú negatívny vplyv na zdravie.

Ako sa počas menopauzy prejavuje nespavosť?Zvyčajne, so zdravým osemhodinovým spánkom, je telo plne obnovené a po prebudení sa cítime odpočatí a ostražití. Ženy, ktoré majú problémy so spánkom počas menopauzy, nemajú toto liečenie 8 hodín celkového odpočinku. Pociťujú nielen obvyklé príznaky porúch spánku, ale aj také príznaky typické pre menopauzálnu nespavosť:

  • náhly nástup chrápania, ktorý vedie k vzrušeniu uprostred noci;
  • apnoe, prejavujúca sa zadržaním dychu na niekoľko sekúnd a vedúcou k prebudeniu;
  • príznaky syndrómu nekľudných nôh, prejavujúce sa počas spánku, vyjadrené v pocitoch svrbenia, bolesti a nepohodlia v dolných končatinách a vedúcich k prebudeniu;
  • príznaky námesačnosti v podobe chôdze alebo rozprávania vo sne;
  • prejavy narkolepsie, vyjadrené v neustálom pocite nevypadnutia a prítomnosti túžby spať aj vo dne (niekedy žena zaspí počas dňa, takmer zaspí);
  • panika, prejavujúca sa skákaním z postele alebo z prebudenia z úzkosti.

Takéto špecifické symptómy nespavosti počas menopauzy sa zhoršujú obvyklými prejavmi poruchy spánku. Po ležaní v posteli, nemôže spravodlivý sex zaspať pol hodiny alebo dlhšie. Môžu sa zobudiť niekoľkokrát v noci a spať len na krátku dobu. Ženy sa často sťažujú na skoré prebudenie. V takýchto prípadoch nastáva prebudenie v 3-4-5 hodinách apotom, spravodlivý sex nemôže zaspať znova.

Aké sú dôsledky nespavosti počas menopauzy

Nespavosť a nedostatok spánku poškodzujú zdravie v každom veku. A zvlášť nebezpečné prejavy tohto abnormálneho stavu sú pre ženské telo, zažívajúc veľkú hormonálnu úpravu, ktorá sa vyskytuje počas menopauzy.

Dlhodobá nespavosť môže viesť k nasledujúcim dôsledkom:

Okrem vyššie opísaných komplikácií nespavosť počas menopauzy ešte viac zhoršuje depresiu, pretože žena trpí fyzicky aj morálne z porúch spánku. Táto situácia deprimuje depresívny stav a následne je ešte ťažšie ju liečiť.

Ako sa zbaviť nespavosti počas menopauzy

Je nemožné ignorovať nespavosť vznikajúcu na pozadí menopauzy - to je prejav hormonálnej úpravy, ktorá je všeobecne nebezpečná pre zdravie! Nie je potrebné to vysvetľovať v období menopauzy, dúfajúc, že ​​„všetko prebehne samo o sebe“ a spánok sa obnoví včas.

Samozrejme, užívanie tabletky na spanie môže pomôcť vyriešiť vznikajúci problém. Avšak len taká liečba liekmi zjavne nestačí na komplexnú liečbu.klimakterická nespavosť.

Čo poradia odborníci? Odpoveď na túto otázku je len jedna - liečba by mala byť vždy komplexná!

Na to, aby sa ženy v menopauze zbavili nespavosti, môžu používať tieto usmernenia:

  1. Normalizujte výkon! Presne to, čo jeme, má významný vplyv na kvalitu spánku. Normalizujte svoju dennú stravu. Takýto prístup k stravovaniu vám nielen pomôže normálne zaspať, ale tiež vás upozorní na súbor nežiaducich kíl. Zadajte mäso a ryby z nízkotučné odrody do svojho zvyčajného menu, pridajte dostatočné množstvo čerstvej zeleniny a ovocia, zlikvidujte ťažké jedlá, vypite šálku kefíru alebo bylinného čaju s medom pridaným pred spaním (ak nie ste na to alergický). Je to tak jednoduché! Vezmite posledné jedlo po dobu 2-2,5 hodiny predtým, než pôjdete do spálne, a ak máte stále pocit hladu pred spaním, potom sa vzdať klobásy sendvič - jesť polovicu jablka alebo pomaranča. Okrem toho, znížiť počet šálok kávy na minimum, odstrániť alkoholické nápoje a fajčenie. Vaše telo vám bude vďačné!
  2. Preskúmajte svoj denný režim a upravte ho. Zobuďte sa a choďte do postele v rovnakom čase, vzdajte sa denného spánku, ale poskytnite si krátky deň odpočinku (napríklad ľahnite si, zatvorte oči a počítajte imaginárne mraky, kvety atď.). Uistite sa, že spálňa sa pred vetraním vetrá, umyje si relaxačný kúpeľ s morskou soľou, aromatickými olejmi aleboOdvar zo sedatívnych bylín, použite olejový horák. S pravidelnou implementáciou takýchto jednoduchých odporúčaní budete presvedčení o ich účinnosti.
  3. Mimo adynamia - dlhá životnosť dostatočnej fyzickej aktivity! Toto pravidlo je povinné pre plný spánok - hypodynamia je veľmi zlým pomocníkom pre dobrý nočný odpočinok. Urobte si čas na prechádzku v parku, vychutnajte si fitness, plávanie, cyklistiku, jogu alebo aerobik. Takéto aktivity (okrem chôdze) by sa nemali vykonávať v druhej polovici dňa, pretože pôsobia vzrušujúco na nervový systém. Pokúste sa dokončiť tieto zaťaženia do 16.00 hod. A večer sa vydajte na prechádzku pred spaním.
  4. Drogová terapia a tradičné metódy. Niekedy užívanie liekov na nespavosť, ku ktorým dochádza počas menopauzy, zostáva jedinou šancou na záchranu. Lekár môže odporučiť hormonálne látky alebo fytoestrogény (napríklad jačmeň a pšenicu, ďatelina červená, sójové bôby, tsimitsifuga) žene, ktorá eliminuje nielen problémy so spánkom, ale aj iné prejavy menopauzy a sprievodnej depresie. Odborníci odporúčajú pitie takýchto liekov s mliekom (ak nie sú problémy s jeho absorpciou), čo tiež pomáha normalizovať vzorce spánku. Okrem hormonálnej terapie pomôžu bylinné prípravky zlepšiť stav . Môžu byť odvarmi alebo liečivami založenými na maternici, valeriánov, mučeniek, medovky alebo mäty. Ak nepomôžu, lekár môže odporučiť viac.účinné liečivá so sedatívnymi a /alebo hypnotickými účinkami.

Na ktorý lekár sa má poradiť

Večerná prechádzka pomôže upokojiť nervový systém, upraviť telo pre dobrý spánok.

Ak máte problémy so spánkom počas menopauzy, odporúča sa konzultácia s endokrinológom alebo gynekológom. Po preskúmaní sťažností pacienta a vykonaní série štúdií bude lekár schopný predpísať potrebnú liečbu porúch spánku a iných prejavov menopauzy. V prípade závažného porušenia by ste sa mali obrátiť na neurológa alebo psychiatra, aby ste dostali recept na modernú pilulku na spanie.

Pamätajte! Nespavosť, ku ktorej dochádza počas menopauzy, by sa nemala brať ako tragédia. Jeho prejavy sú naozaj znepokojujúce, majú negatívny vplyv na zdravie a mali by byť liečené. Avšak zbytočne bolestivé vnímanie takéhoto problému len zhorší situáciu v dôsledku zmien súvisiacich s vekom. Vyvážený prístup k boju proti nespavosti pomôže žene zbaviť sa alebo minimalizovať tento prejav menopauzy.