Nespavosť počas tehotenstva - ako sa zbaviť bez ujmy pre nastávajúcu matku a dieťa?

Podľa odborníkov takmer 80% tehotných žien pociťuje nespavosť. Problémy so spánkom sa môžu prejavovať rôznymi spôsobmi a vznikajú v rôznych obdobiach tehotenstva. Prečo je nočný spánok narušený v rôznych štádiách tehotenstva? Ako normalizovať spánok? V tomto článku nájdete odpovede na mnohé otázky o nespavosti počas tehotenstva.


Aké druhy nespavosti sa vyskytujú u tehotných žien

V stresových situáciách sa u tehotnej ženy môže vyvinúť prechodná nespavosť, ktorá spravidla trvá až 7 dní.

Porušenie nočného spánku môže nastať s rôznou frekvenciou a môže byť spôsobené rôznymi dôvodmi. V závislosti od toho môže byť nespavosť u tehotnej ženy prechodná (alebo situačná), krátkodobá a chronická:

  • Prechodná insomnia je spôsobená emocionálnymi zmenami, ktoré sú vyvolané rôznymi situáciami. Takáto porucha spánku sa nevylučuje až doemocionálna rovnováha sa neobnoví. Podľa pozorovaní odborníkov má väčšina žien tento typ nespavosti a môže trvať až 7 dní.
  • Krátkodobá nespavosť je spôsobená významnejšími príčinami, spôsobuje nielen nepohodlie pre ženu, ale tiež negatívne ovplyvňuje jej zdravie a môže trvať dlhšie ako týždne (niekedy až niekoľko týždňov). Táto porucha spánku je spôsobená fyziologickými zmenami v tele a strese tehotnej ženy av niektorých prípadoch je vyvolaná patológiami kardiovaskulárneho systému alebo užívaním určitých liekov.
  • Chronická nespavosť je takmer vždy spojená s fyziologickým alebo mentálnym postihnutím a je vždy dôvodom na návštevu u lekára. Zvyčajne je rovnaká porucha spánku pozorovaná u ženy pred tehotenstvom a v takýchto prípadoch by mala prehodnotiť spôsob zaobchádzania s ňou, pretože počas tohto obdobia je kontraindikované používať takmer všetky lieky na nespavosť.

Prečo sa počas prvého trimestra tehotenstva vyskytuje nespavosť

Nespavosť počas tehotenstva je zvyčajne spojená so zmenami, ku ktorým dochádza v tele ženy, a dôvody ich vývoja sú spôsobené rôznymi obdobiami.

V prvom trimestri tehotenstva začína rozsiahla hormonálna úprava, ktorá tiež ovplyvňuje kvalitu spánku. V ženskom tele sa hladina estrogénu znižuje a zvyšuje sa hladina progesterónu, ktorá je zodpovedná za udržanie hladiny \ ttehotenstva. Tento hormón má relaxačný účinok na hladké svaly čriev a močových ciest a tento účinok hormónu spôsobuje časté nutkania na toaletu, ktorá prerušuje spánok. Okrem toho, vysoká hladina progesterónu môže vyvolať opuch sliznice nosohltanu a v dôsledku upchatia nosa u ženy sa zhorší kvalita spánku.

V prvých mesiacoch tehotenstva sa u ženy môže vyvinúť nauzea sprevádzaná skorou toxikózou. Zvyčajne sa tento pocit vyskytuje tesne po 5. hodine a prerušuje spánok. Po prebudení žena už nemôže zaspať a cítiť sa ospalo.

Okrem vyššie uvedených dôvodov môžu psycho-emocionálne zážitky, ktoré spôsobujú úzkosť a úzkosť spojené so zmenami v živote, spôsobiť nespavosť v prvom trimestri tehotenstva. Niekedy sa zhoršuje kvalita spánku kvôli zbytočným obavám z pripravovaných prieskumov.

Nespavosť v prvom trimestri tehotenstva sa spravidla pozoruje až do 16. týždňa. Potom sa začne produkovať progesterón placentou a obnoví sa kvalita spánku.

Prečo sa počas druhého trimestra tehotenstva vyskytuje nespavosť

V tomto období tehotenstva zriedkavý spánok obťažuje nastávajúcu matku, pretože hormóny sa stávajú stabilnejšími a črevá a močový mechúr majú čas prispôsobiť sa zmenám spôsobeným rastúcou maternicou. V druhom trimestri tehotenstva môže byť nespavosť vyvolaná psycho-emocionálneskúsenosti o zdraví budúceho bábätka alebo niektorých vonkajších faktorov (hluk mimo okna, nepohodlné lôžko, nevoľnosť alebo chlad v spálni).

Prečo sa nespavosť vyskytuje počas tretieho trimestra tehotenstva

V neskorom tehotenstve najčastejšie ženy znepokojujú nespavosť. Môže sa prejaviť ako začatie nespavosti (problémy so zaspávaním), prebudenie počas fázy rýchleho spánku alebo skoré prebudenie.

V treťom trimestri tehotenstva môže byť nespavosť spôsobená týmito dôvodmi:

  • zväčšená maternica zvyšuje membránu a posúva pľúca, v dôsledku čoho prestanú získavať dostatok vzduchu a spôsobujú, že žena cíti nedostatok kyslíka;
  • pohyby dieťaťa počas spánku;
  • žena nemôže zaujať pohodlnú pozíciu na spanie kvôli veľkému bruchu;
  • zväčšená maternica vytvára tlak na močový mechúr a črevá, čo spôsobuje časté nutkanie na toaletu (až päťkrát za noc);
  • pocity pálenie záhy spôsobené zmenami hormonálnych hladín;
  • svrbenie kože natiahnuté na bruchu ;
  • bolesti chrbta ;
  • nedostatok vápnika a horčík spôsobuje kŕče, ktoré sa vyskytujú v noci alebo v skorých ranných hodinách;
  • výcvikové záchvaty vznikajúce v noci po 36. týždni tehotenstva.

Zvlášť často sa poruchy spánku vyskytujú v poslednom mesiaci pred pôrodom. Počas tohto obdobia sa zvyšuje únava ženy, obavy z budúceho zvýšenia zdravia dieťaťa a strachdodávka.

Ako sa zbaviť nespavosti

Aby ste sa počas tehotenstva zbavili nespavosti, musíte najprv zistiť jeho príčinu. Ak je to spojené s niektorými chorobami, potom by mala žena dodržiavať odporúčania lekára.

Všetky tehotné ženy by si mali pamätať, že počas tohto obdobia života nie je možné samoliečbu, pretože lieky a bylinky, ktoré sa užívajú bez vymenovania špecialistu, môžu poškodiť zdravie nenarodeného dieťaťa a nepriaznivo ovplyvniť priebeh tehotenstva. Relatívne bezpečné bylinné prípravky pre nespavosť počas tehotenstva možno považovať za infúzie harmančeka, medovky a valeriány.

Ak je nespavosť počas tehotenstva spôsobená fyziologickými zmenami, môžete použiť tieto odporúčania:

  1. Revízia spôsobu dňa a výživy. Posledné jedlo sa má urobiť 3 hodiny pred spaním v noci. Pred spaním by ste nemali piť čaj ani kávu. Pite pohár teplého mlieka alebo pohár teplej vody s medom pred spaním. 2 hodiny pred spaním, môžete jesť malé morčacie mäso sendvič, ktorý obsahuje tryptofán, ktorý pomáha zaspať.
  2. Odmietnutie dlhodobého spánku počas dňa.
  3. Odmietnuť vziať si spať pred spaním, čo zvyšuje krvný obeh a zabraňuje spánku.
  4. Vo večerných hodinách sa vyhnite nepríjemným rozhovorom, prezeraniu negatívnych filmov alebo televíznych relácií, fyzickým a intelektuálnym záťažiam.
  5. Pred spaním sa vydaj na čerstvý vzduch.
  6. Vzduchspálňa pred spaním.
  7. Pred spaním si vezmite teplý kúpeľ alebo sprchovací kút. Voda by nemala byť príliš horúca, pretože vysoká teplota zvyšuje krvný obeh a môže spôsobiť predčasný pôrod.
  8. Pred podaním aplikujte na žalúdok hydratačné mlieko, ktoré zmäkne pokožku a zabráni svrbeniu.
  9. Pri bolestiach chrbta alebo nôh požiadajte niekoho, aby urobil ľahkú, relaxačnú masáž.
  10. Počas spánku sa snažte dýchať pomaly a hlboko.
  11. Ak po 15 minútach po podstielke nespíte, mali by ste vykonávať monotónnu prácu (napríklad vyšívanie), ktorá vám umožní upokojiť sa.

Pohodlné prostredie na spanie

Pohodlie lôžka je dôležitou súčasťou liečby nespavosti počas tehotenstva.

Pohodlie miesta na spanie je dôležité aj pre normálny spánok. Počas tehotenstva, najmä v posledných mesiacoch, by mala žena preskúmať svoju organizáciu. Nasledujúce odporúčania pomôžu:

  1. V posledných mesiacoch tehotenstva človek nemôže spať na chrbte, pretože maternica štiepi spodnú dutú žilu a poškodený krvný obeh môže viesť k mdloby matky a spôsobiť hypoxiu plodu. V tomto období je lepšie spať na ľavej strane - v tejto polohe bude prúdiť maximálne množstvo krvi do maternice.
  2. Na zabezpečenie pohodlnej polohy by ste mali používať špeciálne vankúše pre tehotné ženy (tvar podkovy). Dokáže bezniekoľko obyčajných vankúšov (rôznych tvarov a veľkostí): jedna by mala byť umiestnená pod druhým žalúdkom medzi kolenami a tretina (ak bolí chrbát) by mala byť umiestnená pod bočnou stranou.
  3. Odstráňte všetky zdroje hluku zo spálne.

Relaxačné cvičenia pre spánok

Meditácia uľahčuje zaspávanie:

  • zatvorte oči a zamerajte sa na dýchanie: malo by byť pomalé a hlboké;
  • najprv relaxovať a cítiť relaxáciu na nohách, potom nohy, nohy a stehná;
  • postupne by sa malo cítiť uvoľnenie všetkých ostatných častí tela av poslednom štádiu uvoľniť svaly tváre;
  • ak by cvičenie nepomohlo, malo by sa to zopakovať.

Na relaxáciu môžete využiť nasledujúce cvičenia:

  • ľahnite si na chrbát a uvoľnite si celé telo;
  • zdvihnite nohy a vykonajte niekoľko pohybov, ktoré sa podobajú chôdzi.

Absolútne bezpečné dychové cvičenia počas tehotenstva môžu prispieť k rýchlejšiemu spánku. Ich implementácia môže byť kontraindikovaná len u žien s akútnymi alebo chronickými ochoreniami dýchacích orgánov ( bronchiálna astma, obštrukčná bronchitída, pneumónia atď.

Metóda 1:

  • pomaly a hlboko sa nadýchnite ústami;
  • pomaly vydýchnuť nosom, počítajúc do 4;
  • zadržať dych, počítajúc do 7;
  • výdych ústami, počítanie do 8, a robiť píšťalku;
  • sa opakuje trikrát.

Táto technikazaložené na východných postupoch. Komplex týchto cvičení by sa mal vykonávať dvakrát denne. V prípade potreby je možné techniku ​​vykonávať nielen pred zaspávaním, ale aj po nočnom prebudení.

Metóda №2:

  • zhlboka sa nadýchnite nosom, aby sa brucho najprv nafúklo a potom sa hrudník rozšíri;
  • pomaly vydychovať vzduch tak, aby sa brucho najprv vyfúklo a potom hrudník spadol;
  • opakovať 5-7 krát;
  • vykonávajú 5 až 7 dychov tak, aby sa dýchanie vykonávalo len v dôsledku pohybov membrány: počas inhalácie by sa brucho malo nafúknuť a na výdychu - defláciu.

Táto technika sa vykonáva bezprostredne pred zaspávaním alebo po nočnom prebudení.

Metóda №3:

  • pomaly dych, počítajúc do 5;
  • zadržte dych po dobu 5 sekúnd;
  • vykonať hlboký dych, počítajúc do 5;
  • opakujte 5-7 krát.

V priebehu času sa môže doba trvania cvičných fáz zvýšiť na 6-8 sekúnd. Táto technika môže byť použitá pred zaspávaním alebo po nočných prebudeniach.

Metóda č. 4:

  • dýchať, vydýchnuť a vydýchnuť a počítať do 10;
  • na nepárne čísla vdychovať a na párnych číslach - výdych;
  • opakujte 2-3 krát.

Pri vykonávaní respiračných pohybov na úkor do 10 by sa človek mal zamerať na výslovnosť čísel na seba (môžete sa dokonca pokúsiť ich vizualizovať), zvýšiť a znížiť hrudník a cítiť priechod vzduchu. Táto metóda umožňuje automatické prepínaniepozornosť s vnútornými skúsenosťami a zmierňuje úzkosť a vzrušenie.

Nespavosť počas tehotenstva sa pozoruje u mnohých žien a obzvlášť často sa vyskytuje v prvom alebo treťom trimestri. Jeho vzhľad je zvyčajne spôsobený fyziologickými zmenami, ku ktorým dochádza počas tohto obdobia života, ale v niektorých prípadoch môže byť vyvolaný určitými chorobami. Poruchy spánku nepriaznivo ovplyvňujú stav nastávajúcej matky a ich odstránenie by malo určiť príčinu ich výskytu. Spôsobené fyziologickými príčinami nespavosti počas tehotenstva možno eliminovať pomocou normalizácie dňa, výživy, dychových cvičení a správnej organizácie spánku. Ak sa zistí ochorenie, ktoré spôsobuje poruchu spánku, odporúča sa, aby pacientka liečila pacienta špecialistom.


Na ktorý lekár sa má obrátiť

V prípade krátkeho poruchy spánku môže žena konzultovať so svojím pôrodníkom-gynekológom alebo všeobecným lekárom. Vážnejšie problémy vyžadujú zásah neurológa, psychológa a niekedy aj psychoterapeuta.

Užitočné informácie o poruchách spánku pri nespavosti:

Gynekológ E. Farafonova hovorí o nespavosti tehotných žien:

Lekárska gynekológka A.V. Fomina hovorí o nespavosti počas tehotenstva: