Pravidlá ukladania pneumatík pre zlomeniny. Typy pneumatík

Pneumatiky sú špeciálne zariadenia na imobilizáciu, ktoré sa používajú na znehybnenie končatiny alebo inej časti tela pri zlomeninách a iných zraneniach počas obdobia prepravy zranenej osoby zo scény do nemocnice. Tiež ako prostriedok pneumatiky môže pôsobiť improvizované prostriedky.


Pravidlá pre používanie pneumatík v prípade zlomenín

\ t
Pneumatika rebríka musí byť pred použitím zabalená do mäkkého materiálu.

Prvá pomoc pacientom so zlomeninami často hrá kľúčovú úlohu pri prevencii komplikácií a ich ďalšej liečbe. Pneumatiky sa však musia ukladať podľa určitých pravidiel, pretože nesprávne vykonaná imobilizácia môže poškodiť zdravie pacienta a dokonca spôsobiť invaliditu.

  1. Pneumatiky sa musia aplikovať okamžite po zranení (čím skôr, tým lepšie).
  2. S pomocou pneumatiky sú imobilizované 2 susedné spoje (aspoň zlomeniny bedra a ramena - najmenej 3 kĺby).
  3. Pri imobilizácii končatiny sa odporúča, aby bola vybavená priemernou fyziologickou polohou (aby sa eliminovalo svalové napätie).
  4. Aby sa zabránilo ďalšej traumatizácii tkanív, všetky pneumatiky sa umiestnia na vrch oblečenia.
  5. Pred použitím pneumatikymusí byť modelovaný podľa štruktúry tela pacienta.
  6. Pred imobilizáciou sa poškodená končatina zmení na mäkký materiál, navyše je potrebné umiestniť podložky do oblasti výstupkov kostí.
  7. Je nemožné pevne upevniť pneumatiku, pretože to prispieva k nadmernej kompresii mäkkých tkanív a zhoršeniu krvného obehu v nich.
  8. Pri uzavretých zlomeninách sa vykonáva hladké predĺženie končatiny, aby sa korigovala deformácia jej osi, pri otvorených zlomeninách je kontraindikovaná (fragmenty kosti infikujú ranu).

Typy pneumatík

V traumatológii sa používajú tieto typy pneumatík:

  1. Cramerové rebríkové pneumatiky (univerzálne upínacie prípravky, ktoré dobre menia svoj tvar a umožňujú, aby sa zranená končatina fixovala v požadovanej polohe; pred použitím sa musia obaliť mäkkým materiálom).
  2. Splint dlahy (nie sú modelované a imobilizovať končatinu len v priamej polohe, sú lacné a ľahké).
  3. Sieťové pneumatiky (vyrobené zo špeciálneho drôtu a používané na upevnenie malých kostí ruky alebo nohy).
  4. Pneumatika Diterichs (vyrobená z dreva a skladá sa z niekoľkých častí - dve posuvné lamely rôznych dĺžok, podrážka a zákrut, používané na zlomeniny bedra, umožňuje súčasne imobilizovať končatinu a natiahnuť ju).
  5. Pneumatiky (majú formu dvojitých krytov so sponou, prečerpaných vzduchom, poskytujú dobrú fixáciu, ale vyvíjajú tlak na \ ttkaniva).
  6. Vakuové pneumatiky (naplnené špeciálnymi granulami; pred použitím sa musí z nich vypustiť vzduch).

Imobilizácia pri preprave na rôzne škody

Pri poraneniach humeru alebo lakťového kĺbu imobilizácia využíva rebríkové pneumatiky, ktoré sa aplikujú z ramenného pletenca na metakarpofalangeálne kĺby a potom sa fixujú šatkou. V tomto prípade by mala byť ruka ohnutá v lakťovom kĺbe s predlaktím v strednej polohe medzi pronáciou a supináciou.

Taktiež sa schodisková pneumatika efektívne používa na zlomeniny predlaktia, je tvarovaná podľa tvaru končatiny a aplikuje sa z hornej časti ramena na proximálne falangy prstov.

Pre zlomeniny rúk sa dodatočne používajú dlahové alebo sieťové pneumatiky, ktoré upevňujú ruku od kolenného kĺbu k špičkám prstov.

Poškodenie bedrového kĺbu a boky sú indikáciami na použitie diterichskej dlahy. Po prvé, noha je umiestnená na jedinom podstopnik. Potom na zdravej končatine vyberú požadovanú veľkosť posuvných lamiel (mali by vyčnievať 12-15 cm za okraj nohy). Potom nastavte tyč na vnútornom povrchu stehna s dôrazom v ingvinálnej oblasti, vonkajšej - s dôrazom v axilárnej zóne. Potom sú spojené pod nohou a pripevnené k telu pacienta špeciálnymi pásmi alebo obväzmi v najmenej 5 bodoch. Prvá fixácia sa potom vykoná proximálne k poškodenej oblastipomocou zákrutu sa vykoná predĺženie a dokončenie fixácie na iných miestach.

Pri zlomeninách dolnej časti nohy sa pri zohľadnení vysokej pohyblivosti kostných fragmentov používa kombinácia troch schodiskových pneumatík. Zadná dlaha poskytuje fixáciu nohy v pravom uhle a presahy z hornej tretiny stehna do špičiek prstov. Na vnútornej a vonkajšej strane je zosilnená dvoma ďalšími pneumatikami.

Pri zlomeninách chrbtice alebo panvových kostí sa akákoľvek preprava vykonáva na tvrdom povrchu. Na tento účel je možné použiť štít alebo konštrukciu širokých schodiskových pneumatík.

Na ktorý lekár sa má obrátiť

Pacient s zlomeninou chrbtice sa musí prepravovať na tvrdom povrchu, ako je napríklad štít.

Vždy, keď je to možné, je lepšie pneumatiku neukladať sami, ale zavolať sanitku alebo napríklad kontaktovať najbližšie zdravotné stredisko. Pre obeť môže byť rozhodujúca odborná pomoc traumatológa.

Záver

Prepravné pneumatiky by mali byť ľahké, prenosné a ľahko použiteľné, ale zároveň ich hlavnou požiadavkou je zabezpečiť spoľahlivú imobilizáciu končatín. Pomáhajú zmierniť stav pacienta a zabraňujú sekundárnemu poškodeniu fragmentov kostí.

Kognitívne videá o imobilizácii dolných a horných končatín: