Prečo ženy po 40 rokoch pribúdajú na váhe?

Ženy sú vždy naštvané, že ich obľúbená sukňa alebo nohavice náhle prestali zapínať, pretože počet centimetrov v páse a bokoch sa zvýšil. Takáto metamorfóza sa vyskytuje obzvlášť často po 40 rokoch: v tomto veku väčšina pohlavného styku spomaľuje intenzitu metabolizmu. Tieto zmeny začínajú asi v 27-30 rokoch a všetky nevyužité „zdroje“ sú uložené vo forme tukového tkaniva v hrudníku, v hornej časti ramena av stehnách. A po 40 rokoch zradných kíl sa začínajú objavovať nielen v týchto častiach tela, ale aj v páse a bruchu.


Tento proces sa prejavuje obzvlášť po menopauze: žena sa môže objaviť predtým5-10 kíl navyše. Pri fyziologickej menopauze sa objavujú postupne: asi 0,5 kg za rok. A s menopauzou spôsobenou chirurgickým zákrokom alebo s jeho skorým nástupom, hmotnosť môže získať oveľa rýchlejšie.

Podľa štatistík približne 90% spravodlivého pohlavia vo veku 35 - 55 rokov čelí nárastu hmotnosti a zmenám v proporciách tela. Takéto zvýšenie hmotnosti možno považovať za očakávané a normálne. Vyskytuje sa z celkom fyziologických dôvodov, pretože v tomto čase ženské telo prechádza silnou hormonálnou úpravou. V tomto článku vás oboznámime s dôvodmi získania nadváhy po 40 rokoch a spôsobmi, ako sa tomuto prirodzenému, ale nepríjemnému procesu brániť.

Hlavným dôvodom prírastku hmotnosti po 40 rokoch je nerovnováha pohlavných hormónov

.
Hormonálne zmeny a pomalší metabolizmus u žien starších ako 40 rokov prispievajú k nárastu telesnej hmotnosti.

Hlavným dôvodom prírastku hmotnosti po 40 rokoch je zmena hormonálneho pozadia ženy. Napriek obvyklej strave má stále kilá a je stále ťažšie bojovať s nimi bez toho, aby zmenila svoju obvyklú diétu, ktorá predtým neviedla k vzniku nadváhy. Pohlavné hormóny majú priamy vplyv na akumuláciu tuku, chuť k jedlu a metabolizmus.

Hormóny zodpovedné za výskyt nadváhy po 40 rokoch sú:

  1. Estrogén.Počas menopauzy je hladina tohto pohlavného hormónurýchlo klesá, čo vedie k ukončeniu ovulácie. Tento proces spúšťa druh obranného mechanizmu v tele a ženské telo začína kompenzovať nedostatok estrogénu ukladaním tukového tkaniva, ktoré obsahuje enzým aromatázu, schopného premeny androgénov produkovaných nadobličkami na estrogén. Tuk uložený v tele sa stáva akýmsi „depotom“ na doplnenie zásob estrogénov a čím viac hormonálnej nerovnováhy spôsobenej zmenami súvisiacimi s vekom, tým väčšie množstvo tuku má tendenciu odkladať telo.
  2. Progesterón.Pokles hladín progesterónu počas menopauzy. Takýto pokles jeho hladiny tiež spôsobuje výskyt symptómov hormonálnej nerovnováhy (vrátane zvýšenia telesnej hmotnosti). Nízke hladiny progesterónu spôsobujú zadržiavanie vody v tkanivách a žena počas prvých niekoľkých mesiacov po začiatku menopauzy si môže všimnúť, že oblečenie a topánky sú stiesnené, a ráno sa tvár stáva trochu opuchnutá.
  3. Testosterón.Tento pohlavný hormón podporuje aktívny nárast svalovej hmoty a jeho hladina klesá počas menopauzy. Tento stav spôsobuje pokles svalového tonusu a hmoty a spomaľuje metabolizmus. V dôsledku toho sa kalórie spaľujú pomalšie a tukové tkanivo sa rýchlo hromadí v tele.
  4. Androgény.S klimakterickými zmenami v ženskom tele sa zvyšuje hladina mužských pohlavných hormónov, androgénov. Tieto hormóny stimulujú produkciutukové tkanivo v bruchu as výraznou nerovnováhou vedie k vzniku obezity.

Iné dôvody na zvýšenie telesnej hmotnosti po 40 rokoch

Inzulínová rezistencia

Počas začiatku menopauzy sa môže vyvinúť inzulínová rezistencia. V dôsledku týchto zmien, tkanivá začínajú mylne ignorovať "príkazy" inzulínu, stúpajú hladiny androgénov a telo začína premieňať každé kalórie na tučné bunky. Obzvlášť často sa takéto zmeny vyskytujú v tele tých žien, ktoré konzumujú veľké množstvo potravín obsahujúcich veľa sacharidov a malé množstvo tuku. Následne, v neprítomnosti adekvátnej liečby, môže inzulínová rezistencia viesť k obezite, diabetes mellitus Typ II, rakovinové nádory, abnormality kardiovaskulárneho systému, sklerocystické ochorenia vaječníkov a Alzheimerovej choroby.

Stres a kortizol

Počas menopauzy vedú hormonálne zmeny k nižšej odolnosti voči stresu ak zvýšeným hladinám kortizolu v krvi. Tento hormón, produkovaný nadobličkami, nielen významne ovplyvňuje metabolizmus, ale prispieva aj k ukladaniu tukového tkaniva v hornej časti tela.

Kortizol spôsobuje zvýšenie hladiny cukru v krvi, aktivuje tvorbu tukov zo sacharidov, zvyšuje pocit hladu a udržiava sodík v tele, čo prispieva k tvorbe edému. Zvýšenie jeho hladiny vyvoláva "hladový efekt", keď telo začne uvažovaťže po dlhú dobu nebude prijímať jedlo, a "šetrí" každý kalórií, uvedenie do tuku a spôsobuje zvýšenie telesnej hmotnosti.

Ako odolať množstvu kilogramov po 40 rokoch?

Pre mnohé ženy je veľmi ťažké vyrovnať sa s tými zmenami v čísle, ktoré sú celkom prirodzené pre také obdobie života, ako je menopauza. Napriek tomu, že mierny nárast telesnej hmotnosti môže znížiť prejavy niektorých nepríjemných príznakov menopauzy - úzkosti, návaly horúčavy, vzniku osteoporózy - chcú sa vrátiť do svojich starých foriem a cítiť sa atraktívne a sexy. Ak budete postupovať podľa niektorých jednoduchých pravidiel na zníženie tempa rastu telesnej hmotnosti, je to celkom možné.

Vyšetrenie endokrinológom

Po 40 rokoch sa rôzne ochorenia štítnej žľazy môžu stať bežnou príčinou nárastu telesnej hmotnosti. Tento orgán nášho tela produkuje hormóny, ktoré regulujú metabolizmus, a v rozpore s ich produkciou môže byť nekontrolovaný prírastok hmotnosti. To je dôvod, prečo ženy po 40 rokoch, ktoré trpia výskytom kíl navyše, potrebujú radu od endokrinológa. Po vyšetrení budú schopní včas identifikovať problém a lekár im pomôže napraviť hladinu hormónov štítnej žľazy, a tým normalizovať metabolizmus.


Stabilizácia čriev

Mnohé potraviny, ktoré konzumujeme, obsahujú veľa látok škodlivých pre tráviaci trakt. Môžu sa hromadiť v črevách aviesť k poruche iných orgánov gastrointestinálneho traktu a prírastku hmotnosti. Preto je normalizácia fungovania čreva nevyhnutným krokom v boji proti kilám.

Zrevidujte svoju dennú stravu

Na odstránenie nadmernej hmotnosti potrebujete:

  • obmedziť spotrebu živočíšnych tukov, rýchle sacharidy (trstinový cukor je lepšie úplne opustiť, nahradiť ho steviou a sladkosťami - čerstvým ovocím, bobuľami a sušeným ovocím) a soľou;
  • zvýšiť príjem bielkovinových potravín: ryby, kuracie mäso, chudé hovädzie mäso atď .;
  • spotrebujú dostatok kvapaliny.

Diétne obmedzenia by mali zahŕňať denný príjem kalórií. Podľa väčšiny odborníkov na výživu by sa ich počet mal znížiť o 200 kcal každých päť rokov:

  • žena po 35 rokoch potrebuje 2000 kcal;
  • vo veku 40 rokov - 1800 kcal;
  • po 45 rokoch - do 1600 kcal.

Ženy nad 40 rokov by nemali zabúdať na dôležitosť takéhoto jedla ako raňajky. Nedostať živiny po prebudení tela bude naprogramovaný tak, aby sa cítil hladný po celý deň. Raňajky by mali byť nízkokalorické. Pomôže aktivovať metabolické procesy a naladiť telo na spaľovanie kalórií počas dňa. V dôsledku toho nebudete mať mechanickú túžbu dostať sa za cookie alebo cukrík.

Zvyky jesť niečo sladké by mali byť odstránené a pokúsiť sa „oklamať“ mozog tým, že si vezmete nízkokalorické potraviny.jedlá - zeleninový šalát, pikantný jogurt, nízkotučné syry alebo ovocie. Časom zabudnete na svoj zlý zvyk a zdravé občerstvenie neprispieva k zvýšeniu telesnej hmotnosti.

Večera by mala pozostávať z ľahkých jedál s minimálnym množstvom tuku. Musíte zabudnúť na zlé pravidlo "nejedzte po 18:00", pretože nemôžete ísť do postele vôbec na prázdny žalúdok - to bude mať vplyv na kvalitu spánku a zdravý spánok je ďalším významným krokom smerom k odstráneniu nadváhy.

Jesť produkty spaľujúce tuk

Existuje množstvo potravín, ktoré prispievajú k rýchlejšiemu spaľovaniu tukov:

  • citrusové plody;
  • kapusta;
  • zeler;
  • bulharské korenie;
  • jablká;
  • baklažány;
  • jahody;
  • mandle, arašidy, vlašské orechy;
  • mliečne výrobky;
  • škorica;
  • zázvor;
  • šafran.

V prípade absencie kontraindikácií môžete doplniť svoju stravu bylinnými čajmi z liečivých bylín podporujúcich tuk:

  • púpava;
  • bodliak mliečny;
  • plantajn;
  • koreň sladkého drievka;
  • hloh.

Zdravý spánok

Mnohé štúdie o nadváhe dokazujú, že zdravý spánok je jedným z hlavných faktorov v boji proti nadváhe.

Nedostatok spánku vedie k zvýšeniu hladiny takéhoto hormónu ako ghrelínu a poklesu hladiny hormónu leptínu. Tieto hormóny sú zodpovedné za kontrolu sýtosti a hladu a ich nerovnováha vedie kvznik neprimeraných pocitov hladu. To je dôvod, prečo mnohí ľudia, ktorí čelia problémom zaspávania alebo spánku, často kompenzujú nedostatok väčšieho príjmu kalórií.

Zaobchádzanie so stresom a depresiou

Stres a depresia nepriaznivo ovplyvňujú fungovanie tráviaceho systému a metabolizmus. V dôsledku častých stresových situácií začnú orgány gastrointestinálneho traktu aktívne pôsobiť alebo ich funkcia je výrazne inhibovaná. Takéto poruchy vedú k nadúvaniu, zlému trávenia a prírastku hmotnosti.

Stres a depresia zvyšujú túžbu jesť niečo sladké a výživné. Takéto "rušenie" problémov s nervovým systémom nevyhnutne vedie k vzniku kíl navyše.

Odmietnuť prísnu diétu

Prísne diéty sú vždy založené na princípe prudkého zníženia živín a vedú k rýchlemu úbytku hmotnosti, ktorý je po 40 rokoch neprijateľný a vedie k rozvoju rôznych ochorení. Fyziologický úbytok hmotnosti je úbytok hmotnosti nie viac ako 4-5 kilogramov za mesiac.

Športové aktivity

Primeraná fyzická aktivita a cvičenie spór vedie k hromadeniu svalovej hmoty ak urýchleniu spaľovania tukov. A kvôli hormonálnym zmenám po 40 rokoch musia ženy čeliť strate svalovej hmoty. Táto skutočnosť je priamym signálom pre skutočnosť, že by mali premýšľať o aktivácii svalov a je to fyzické cvičenie alebo šport, ktoré im môžu pomôcť zastaviť ich.prirodzené procesy starnutia.

Revidovať prijaté lieky

Užívanie určitých liekov môže nepriamo prispieť k zvýšeniu telesnej hmotnosti:

  • antialergické lieky - spôsobujú únavu a ospalosť av dôsledku toho vedú k zníženiu spotreby kalórií;
  • steroidy - vedú k hormonálnej nerovnováhe;
  • antidepresíva a antipsychotiká - vedú k pomalšiemu metabolizmu;
  • lieky proti vredom - spôsobujú zvýšenú chuť do jedla;
  • beta-blokátory - znižujú rýchlosť metabolických procesov.

Niektoré lieky na liečbu konvulzívneho syndrómu, diabetes mellitus, reumatoidnej artritídy, mŕtvice, rakoviny prsníka a migrény môžu tiež spôsobiť zvýšenie telesnej hmotnosti. Ak spozorujete, že konkrétny liek spôsobuje zvýšenie telesnej hmotnosti, poraďte sa so svojím lekárom o jeho možnom nahradení iným liekom podobného účinku.

Video verzia článku: