Prevencia spoločných chorôb: tipy a triky

V tomto článku budeme diskutovať o prevencii poškodenia kĺbov na príklade najbežnejšieho ochorenia pohybového aparátu dnes - osteoartritídy.


Osteoartróza je degeneratívne ochorenie kĺbov. Súčasne je poškodené chrupavkové tkanivo, ktoré zakrýva kosti na miestach ich artikulácie, v dôsledku čoho je kost vystavená. To vedie k silnej bolesti. Postihnutý kĺb sa časom deformuje, vytvára sa na ňom rast, ktorý sa stáva príčinou obmedzenej pohyblivosti a bolestivosti.

Napriek tomu, že faktory ako pohlavie, vek a dedičnosť zohrávajú významnú úlohu vo vývoji osteoartrózy, existuje mnoho spôsobov, ako zabrániť rozvoju tejto nepríjemnej choroby.

Milióny ľudí na celom svete trpia osteoartritídou, zatiaľ čo počet mladých mužov a žien s týmto ochorením rýchlo rastie. Väčšina z nich pred dosiahnutím veku 40 rokov necíti prítomnosť artrózy. Poškodenie kĺbov kolien, chrbta, bokov po dlhú dobu asymptomatických. Je tiež dokázané, že viac ako polovica populácie nad 70 rokov má osteoartritídu.

Nepochybne je choroba dosť vážna a nebezpečná. Dá sa tomu zabrániť? Vedieť, ako zabrániť, mnohí ľudia mohli zabrániť rozvoju osteoartritídy, napriek tomu, že to nie je tak jednoduché. Ale ako hovoria, "nič dobré neprichádza ľahko."

Redukcia hmotnosti

Obezita prispieva k rozvoju osteoartrózy kolenných a bedrových kĺbov. Aby sa znížilo riziko týchto ochorení, osoba s veľkou telesnou hmotnosťou by mala schudnúť.

Vysoký index telesnej hmotnosti je rizikovým faktorom pre osteoartritídu, najmä v bokoch a kolenách. Nadváha, najmä obezita, spôsobuje veľké zaťaženie kĺbov a tkanív chrupavky. To je dôvod, prečo chudnutie často znižuje bolestivé pocity tých, ktorí sú už oboznámení s ochorením.

Fyzická aktivita

Cvičenia a šport udržiavajú zdravé kĺby a sú kľúčovým faktorom pri prevencii osteoartrózy a zmiernení symptómov. Najužitočnejšie:

  • plávanie;
  • joga;
  • chôdza;
  • bicyklovanie.

Tieto typy aktívneho odpočinku majú nielen pozitívny vplyv na srdce, ale sú tiež prospešné pre kĺby. Dôležitý je aj silový tréning, pretože posilňujú svaly a kosti.

Pozícia

Chodíte celý deň, sedíte pri stole a pozeráte sa na obrazovku počítača? V tomto prípade sú vaše šance na osteoartrózu v budúcnosti veľmi vysoké. Správne držanie tela znižuje zaťaženie mnohých dôležitých kĺbov, takže je to veľmi dôležitézachovať všetky prirodzené krivky chrbtice, a to ako v sede a stojaci.

Ochrana kĺbov

Existuje niekoľko zásad, ktoré, ak sa prísne dodržiavajú, pomáhajú dlhodobo zachovať funkcie kĺbov. Špičky sú celkom jednoduché: správne držanie tela a pohyb, rozpoznanie telesných signálov a rozumný prístup k vášmu telu.

  • Počúvaj telo. Toto odporúčanie sa zdá byť také jasné, že ho ľudia nie vždy dodržiavajú. Počas každodenných činností alebo fyzickej aktivity by ste mali prestať pracovať hneď, ako budete cítiť bolesť alebo nepohodlie. Rovnováha medzi odpočinkom a aktivitou je najlepšou podmienkou pre zdravé kĺby. To je jeden z prejavov sebaovládania. Nepreťažujte svoje kĺby, naučte sa obmedziť ich zaťaženie. Pamätajte, že v tom okamihu, keď cítite bolesť, telo vám povie: „Stop, je čas na odpočinok.“
  • Vyhnite sa zraneniam kĺbov. Všetky predchádzajúce zranenia, dokonca aj tie menšie, sa považujú za jednu zo spoločných príčin osteoartrózy. Kĺby majú nepravidelný tvar v dôsledku poškodenia, artikulárna chrupavka sa odiera vďaka tomu a artróza sa začína rozvíjať. Ak je to možné, vyhnite sa zraneniu, ale ak sa to stane, okamžite vyhľadajte lekársku pomoc.
  • Vyhnite sa opakovaným pohybom. Fyzická aktivita je dôležitá, ale ľudia, ktorí vykonávajú rovnaké pohyby, či už pri práci alebo pri športe, majú zvýšené riziko vznikuosteoartritída. V tejto súvislosti patria do rizikovej skupiny baletní tanečníci, profesionálni atléti, stavitelia. Opakuje sa pohyb, napríklad pri hraní tenisu alebo golfu. Ak je to možné, snažte sa diverzifikovať svoju aktivitu, pravidelne sa zahrievať a posilňovať svalovú silu.

Jedzte ovocie

Bobule, slivky, broskyne a jablká obsahujú antioxidanty, ktoré pomáhajú znižovať zápal. Majú málo kalórií, takže sa nemôžete báť vzhľadu nadváhy. Okrem toho vysoký obsah vlákniny prispieva nielen k normalizácii čriev, ale prináša aj celý rad výhod pre telo. Ľudia, ktorých strava vždy obsahuje ovocie, sú menej náchylní na rozvoj artrózy. Pridajte bobule a kúsky ovocia do rannej kaše alebo začnite deň s ovocným jogurtom.


Výhody zázvoru

Tento výrobok je už dlho známy svojimi liečivými vlastnosťami. Zázvor je dobrá pomoc v boji proti toxikóze, nevoľnosť, bolesti hlavy a kožné ochorenia. Nedávne štúdie ukázali, že tento "magický" koreň zmierňuje svalovú bolesť po intenzívnom tréningu a pomáha znižovať zápal v kĺbových tkanivách. Preto pite zázvorový čaj, použite výrobok pri varení, pravidelne robte horúci zázvorový obklad na spoločnej ploche.

Cibuľa a cesnak

Bolo dokázané, že cibuľa a cesnak obsahujú látky, ktoré znižujú riziko degeneratívnych zmien v kĺboch.

Vedci zistili, že v týchto vedáchprodukty predstavujú diallylsulfid. Táto látka inhibuje tvorbu enzýmov, ktoré spôsobujú degeneratívne zmeny v kĺbe. Štúdia bola vykonaná dlhodobo s účasťou viac ako 500 ženských dvojčiat. Výsledky ukázali, že konzumácia cibule a cesnaku znižuje riziko artrózy.


Relaxácia a meditácia

Stresové situácie sú nepríjemnou stránkou nášho života, najmä zdravia. Nervová preťaženosť vedie k narušenému spánku, podráždeniu, únave, podkopáva imunitný systém a podporuje výskyt rôznych zápalov. Niet divu, že hovoria, že všetky choroby nervov. Relaxačné metódy ako jóga a meditácia pomôžu prekonať stres, zmierniť napätie, čo má priaznivý vplyv na zdravie.

Hoci vek a genetická predispozícia sú vo väčšine prípadov rozhodujúcim faktorom pri nástupe artrózy, je potrebné pripomenúť, že správna strava a fyzická aktivita sú dobrým príspevkom k zdraviu vašich kĺbov v budúcnosti. Nevkladajte naraz všetky vyššie uvedené odporúčania. Štart malý - vložiť aspoň jeden dobrý zvyk do svojho životného štýlu.

Na ktorý lekár sa má obrátiť

S cieľom získať informácie o liečbe a prevencii lézií kĺbov sa môžete obrátiť na všeobecného lekára alebo reumatológa. Pomôcť bude aj konzultácia s odborníkom na výživu. Bežné prípady osteoartritídy vyžadujú liečbuu ortopéda, chirurga.