Prevencia venóznych ochorení: tipy a triky

Chronické ochorenia žíl sú radom ochorení, ktoré majú za následok zhoršenie odtoku krvi z dolných končatín.Ich najbežnejšími typmi sú kŕčové ochorenia a posttrombotický syndróm (PTFS, účinky venóznej trombózy ).Tieto choroby, ako postupujú, spôsobujú pacientovi čoraz viac nepohodlia, čo výrazne zhoršuje kvalitu jeho života.Okrem toho môžu spôsobiť množstvo komplikácií, ktorých výsledkom môže byť amputácia končatín a dokonca smrť.V tomto článku sa dozviete, ako je venózny systém usporiadaný, prečo sa vyskytuje nedostatočnosť žily a zoznámte sa s tipmi a trikmi na prevenciu chronickej venóznej patológie.


Ako funguje žilový systém

V žilách sú ventily, ktoré zabraňujú prietoku krvi zhora nadol.

Žily sú typom krvných ciev, pozdĺž ktorých sa krv pohybuje smerom k srdcu.Z horných a dolných končatín postupuje krv proti gravitácii - zdola nahor.To je možné kvôli nasledujúcim schopnostiamľudské telo:

  • funkcia „sania“ membrány a srdca;
  • "svalovo-venózna pumpa" (svalová kontrakcia pri chôdzi);
  • vlastnosti štruktúry žíl: prítomnosť ventilov v nich, ktoré bránia prietoku krvi zhora nadol - späť do končatín).

Prečo a ako dochádza k venóznej insuficiencii

Hlavnou príčinou vzniku chronického venózneho ochorenia je narušenie normálneho fungovania venóznych chlopní. Výsledkom je, že krv je zadržaná v cievach, pretečie, natiahne stenu cievy a objavia sa ich výčnelky podobné vrecúšku, to sú tie isté kŕčové žily.

Faktory prispievajúce k výskytu chronických venóznych ochorení sú:

  • dedičná predispozícia (ak gén zodpovedný za štruktúru cievnej steny mutuje pod vplyvom akýchkoľvek nepriaznivých faktorov, potom ak dedí, dieťa dostane vrodenú slabosť cievnej steny a tendenciu vyvinúť venóznu patológiu);
  • hormonálne skoky v tele (napríklad zvýšenie množstva progesterónu v krvi a zníženie koncentrácie estrogénu, čo zvyšuje tvorbu faktorov zrážanlivosti krvi a znižuje tón cievnych stien - to vedie k vaskulárnej deformácii, blokovaniu ich lúmenu a tvorbe krvných zrazenín) ;
  • nadváha (prebytočný tuk zvyšuje vnútrobrušný tlak, v dôsledku čoho dochádza k narušeniu venózneho odtoku, stagnácia krvi v cievach, vytváranie predpokladovpre rozvoj ochorenia);
  • sedavý spôsob života (pomáha spomaliť krvný obeh);
  • dlhé státie v stoji alebo v sede - typické pre predajcov, vodičov, učiteľov (vedie k zníženiu svalového tonusu a zvýšenému vnútrobrušnému tlaku, tieto zmeny znamenajú ťažkosti s odtokom krvi zo žíl dolných končatín);
  • pravidelný prenos hmotnosti (typický pre sťahovateľov);
  • nesprávna strava (nedostatok v strave kyseliny askorbovej, vitamínov E a P, ako aj rastlinných vlákien prispieva k oslabeniu cievnej steny);
  • nadmerné požívanie alkoholu (spôsobuje dehydratáciu organizmu, a tým aj krvné zrazeniny - vznikajú krvné zrazeniny, znižujú lumen ciev a prispievajú k stagnácii krvi v nich);
  • „slabosť“ na vysokých podpätkoch (v dôsledku ich pravidelného nosenia sa svaly dolnej časti nohy pohybujú menej - krv v cievach dolných končatín stagnuje);
  • nosenie tesne priliehajúceho spodného prádla a iného oblečenia (žmýkanie žíl, čo sťažuje odoberanie krvi z nich);
  • niektoré somatické ochorenia (napríklad diabetes mellitus: glukóza obsiahnutá v krvi vo zvýšenom množstve, má škodlivý účinok na steny ciev, vrátane žíl dolných končatín;
  • chronická zápcha (prispievajú k zvýšeniu vnútrobrušného tlaku a bránia odtoku krvi z ciev dolných končatín);
  • chirurgické zákroky (zvýšenie rizika krvných zrazenín);
  • užívanie vyšších dávok liekov,prispievanie do krvných zrazenín: zvyšuje riziko vzniku krvných zrazenín a upchávania krvných ciev;
  • vysoká teplota vzduchu (suchý horúci vzduch prispieva k zvýšenému poteniu a tým aj k dehydratácii tela, čo vedie k zahusťovaniu krvi a zvýšenému riziku tvorby trombov).

Prevencia chronického venózneho ochorenia

\ t
Pravidelná fyzická námaha, ako je cyklistika, je jednou z najúčinnejších metód prevencie ochorení žíl.

Preventívne opatrenia proti chorobám tejto skupiny by sa mali vykonávať osobám, ktoré chcú zabrániť ich rozvoju a osobám, ktoré už trpia venóznou patológiou, aby sa zabránilo vzniku komplikácií.

Aby sa zachovala krása a zdravie nôh, je potrebné:

  • vyhýbajte sa dlhšej stojacej polohe, najmä sedeniu v polohe na nohy a stojacim vzpriamene; ak sa tomu nedá vyhnúť, je potrebné z času na čas (aspoň 5 - 10 minút za hodinu) zmeniť polohu tela a vykonávať gymnastiku na nohách, aby sa umožnila voľná pohyb krvi cez cievy;
  • cvičenie pravidelne: cyklistika, tanec, plávanie, chôdza sú obzvlášť užitočné;
  • zníženie nadváhy - obmedzením škodlivých stravovacích návykov a zvýšením fyzickej aktivity;
  • jedia správne: zahŕňajú potraviny bohaté na vlákninu (celozrnný chlieb, ovocie a zelenina) v potrave;
  • odstrániť zlé návyky - pitie afajčenie;
  • zabráni zdvíhaniu a prenášaniu závaží;
  • vyhnúť sa noseniu tesných, tesných odevných pásov, elastických pásov, tesných džínsov; dávajte prednosť priestrannému oblečeniu, ako aj špeciálnym elastickým kompresným úpletom (ponožky, pančuchy, pančuchové hadice), ktoré zodpovedajú stupňu Vašej žilovej nedostatočnosti (aby ste si správne vybrali tieto výrobky, obráťte sa na špecialistu);
  • vyhnúť sa noseniu obuvi s vysokými (nad 5 cm) pätami a úplne rovnou podrážkou;
  • zabrániť dlhodobému vystaveniu sa slnku, ako aj horúcim kúpeľom, návštevám sáun a kúpeľov;
  • pravidelne vykonávajú hygienické opatrenia - udržiavajú pokožku dolných končatín čistú, kompletnú vodnú procedúru so studenou sprchou na dolných nohách v smere zdola nahor - takýto druh masáže posilňuje žilovú stenu a aktivuje prietok krvi v žilách;
  • pri odpočinku (vrátane spánku) na udržanie nôh nad úrovňou hlavy; je obzvlášť dôležité dodržiavať toto pravidlo počas tehotenstva;
  • pravidelne (denne) vykonávať terapeutické cvičenia;
  • jedia správne, sledujú pravidelné stolice, vyhýbajúc sa zápche;
  • v prípade náchylnosti na ochorenia žíl - užívajte lieky, ktoré posilňujú cievnu stenu: venoprotektory a venotoniká (napríklad Eskuzan, Normen); Nezabudnite, že akékoľvek lieky, aby sa predišlo vzniku nežiaducich reakcií, by mal predpisovať výlučne lekár;
  • atžiadne tradičné kontraindikácie.

Gymnastika na prevenciu žilových chorôb

Cvičenie pomáha zlepšiť fungovanie žilovo-svalovej pumpy dolných končatín, zabraňuje preťaženiu krvi v žilách. Tu sú niektoré z nich:

  1. Sedieť na stoličke, stlačiť nohy, nadvihnúť ponožky z podlahy, spustiť ich. Opakujte 20 krát.
  2. Sedieť na stoličke, zdvihnúť päty, chvíľu zostať v tejto polohe. Opakujte 20 krát.
  3. V stoji, s dvoma rukami, položte na predmety stojace na bokoch (napríklad oprite sa o stoly), postavte sa na špičkách a spadnite na päty. Opakujte 15 krát.
  4. Vo výške ramien opierajte obe ruky o stenu, vyliezte na prsty a potom sa ponorte do päty. Opakujte 15-20 krát.
  5. Beh na mieste 1 minútu.
  6. Vdychovanie - zdvihnite ruky hore a vstaňte na nohách, vydýchnite - uvoľnite sa, akoby „kulhal“ (trochu sa posadil). Opakujte 20 krát.
  7. Poloha pri státí, nohy spolu, ramená pozdĺž tela. Dýchajte hlboko, pomaly stúpa na nohách, vydychuje, vracia sa do východiskovej polohy. Opakujte 20 krát.
  8. Lež na chrbte s niekoľkými vankúšmi pod nohami, zatvorte oči, ľahnite si, relaxujte, rovnomerne a zhlboka dýchajte.
  9. Ležiac ​​na chrbte, napodobňujte cyklistiku nohou po dobu 1-2 minút.
  10. Ležať na chrbte, vykonávať cvičenie "nožnice" - 20 krát.
  11. Ležiac ​​na chrbte, natiahnite ruky pozdĺž tela, zdvihnite nohy vertikálne. Otáčajte nožičkami súčasne smerom dovnútra, potom smerom von.Opakujte 20 krát v každom smere.
  12. Ležiac ​​na chrbte, natiahnite ruky pozdĺž trupu, zdvihnite nohy pod uhlom 20 stupňov a držte si vankúš medzi nohami. Pomalý dych - ohyb v dolnej časti chrbta, trhanie zadku z podlahy; pomalý výdych - návrat do východiskovej polohy.
  13. Pozícia na bruchu na pravej strane, pravá ruka pod tvárou, ľavá strana ohýbaná - na ľavom stehne. Zhlboka sa nadýchnite - zdvihnite ľavú ruku a nohu, vydýchnite - vráťte sa do východiskovej polohy. Opakujte rovnaké cvičenie, ležiace na ľavej strane. Spustite 20 krát.

Tradičná medicína na prevenciu žilových chorôb

Niektoré bylinky, ak sú správne podávané, môžu mať účinky na ľudské telo, ktoré bránia rozvoju venóznych ochorení alebo spomaľujú ich progresiu. Ich použitie prispieva k posilneniu stien žíl, zvyšuje ich tón, znižuje zápal v hrúbke samotných stien, ako aj riedenie krvi.

Najznámejším venotonikom je gaštan konský, ktorý sa používa externe - vo forme obkladov, pleťových vôd a dovnútra - vo forme nálevov, odvarov alebo ako súčasť liekov (napr. Kvapky Eskuzan obsahujúce gaštan konský a tiamín (vitamín B12)). Na prípravu tinktúry z gaštanu konského by sa malo 50 g vodky naliať na 50 g kvetov rastliny a trvať 14 dní na tmavom teplom mieste, denne trvať 30 kvapiek 4 - krát denne po dobu 3-4 týždňov.

Keď už hovoríme o venotonike, okrem gaštanu by sa mala spomenúť verbena. Listy Verbeny (15 g) by sa mali naliať vriacou vodou (200 g)trvať 30 minút vo vodnom kúpeli. Užívajte 15-30 ml (1-2 polievkové lyžice) za 2-3 hodiny.

Zlepšiť metabolizmus cievnej steny, posilniť ju, bylinky, ktoré obsahujú taký stopový prvok ako kremík - medunitsa liečivý, uzlík, polia. Tieto bylinky, spravidla sa prijímajú vo forme zberu - 1 polievková lyžica každého druhu rastliny sa naplní 0,5 l vody, privedie sa do varu, varí sa 5-7 minút. Vezmite 1 polievkovú lyžicu 2-3 krát denne.

Fosfolipidy, ktoré sú súčasťou takejto známej rastliny ako púpava, tiež pomáhajú posilniť steny krvných ciev a optimalizujú metabolické procesy v nej. Recept na jeho použitie je celkom jednoduchý: umyte mladé listy rastliny, nakrájajte a pridajte do akéhokoľvek zeleninového šalátu.

Niektoré rastliny obsahujú činidlá na riedenie krvi, tj zabraňujú tvorbe krvných zrazenín v cievach - sú to malina, pivónia, ľanová tráva, ďatelina sladká a ďalšie. Z listov a kvetov týchto rastlín by mal variť odvar a vziať 1-2 lyžice 2-3 krát denne.

Rastliny obsahujúce triesloviny a kyselinu galskú sú schopné zmierniť príznaky zápalu, najmä z oblasti cievnej steny - medzi nimi je najvýznamnejšia kôra duba, list rakytníka a koreň bergénie.

Muškátový oriešok pomôže znížiť pocit ťažkosti v nohách, ako aj zmierniť bolesť. Jedna lyžička prášku sa má užívať každé ráno nalačno, zapiť veľkým množstvom čistej vody bez plynu. Môžete tiež urobiť muškátový oriešok tinktúry. preTo si vyžaduje 200 g orechového prášku, zalejeme 1 litrom vodky a trváme 10 dní. Užívajte 3 krát denne, 20 kvapiek po jedle.

Pri profylaxii kŕčových ochorení sa takéto chutné ovocie, podobne ako figy, osvedčilo dobre. Pri absencii kontraindikácií (dna, cukrovka, patológia tráviaceho systému) sa môže užívať v akejkoľvek forme av akomkoľvek množstve.

Keď sa prvé príznaky stagnácie krvi objavia v žilách dolných končatín - svalová únava, bolesť v nohách, ich opuch - kúpeľ nôh nohy je ukázaný na základe bieleho vrbového odvodu. Ak chcete pripraviť vývar, mali by ste naliať 2 polievkové lyžice surovín so 400 ml horúcej vody, variť po dobu 20 minút na nízkej teplote. Môžete použiť nielen vŕby, ale aj zmes s dubovou kôrou. Trvanie kúpeľa je 30 minút. Po kúpeli sa odporúča odpočinok.

Dodržiavanie všetkých alebo aspoň väčšiny opatrení na prevenciu chronických ochorení žíl si dlhodobo zachová krásu a zdravie nôh.

Na ktorý lekár sa má poradiť

Odborníci v tradičnej medicíne odporúčajú jesť figy, aby sa zabránilo žilovej nedostatočnosti.

Na prevenciu žilových chorôb sa môžete poradiť s flebologom, preskúmať a prijať odporúčania na liečbu a prevenciu chorôb. Určite by ste mali navštíviť odborníka na výživu, absolvovať kurz masáže, fyzioterapiu a naučiť sa fyzikálnu terapiu. Vzhľadom na hlavné rizikové faktory by ženy mali byť vyšetrené gynekológom a všetci by mali kontrolovať hladinucukru v krvi

Video verzia článku: