Rehabilitácia detí s detskou mozgovou obrnou

Úplne každé dieťa s detskou mozgovou obrnou (mozgovou obrnou) potrebuje dlhodobú rehabilitáciu. Už niekoľko rokov boli vytvorené špeciálne centrá, kliniky, internátne školy a rehabilitačné miestnosti pre takéto deti, z ktorých mnohé boli sponzorované charitatívnymi organizáciami a zahraničnými investormi. Rehabilitačná liečba sa uskutočnila aj v zahraničí (v Číne, Nemecku, Grécku, iných krajinách).

Od roku 1993 teda v Moskve pôsobí detské rehabilitačné centrum, ktoré vzniklo za pomoci Oddelenia cirkevnej charity Moskovského patriarchu a Barnardos, anglickej kresťanskej charity, ktorú dlhé roky sponzorovala princezná Diana.

Od roku 1999 sa v Moskve zriadila ortopedická dielňa v spolupráci s nemeckou charitatívnou katolíckou spoločnosťou Libenau a rehabilitačným terapeutom Heidelbergu. Rehabilitácia sa vykonáva pomocou nemeckej technológie. V tomto článku sa budeme zaoberať hlavnými metódami rehabilitácie detí s detskou mozgovou obrnou.


V Moskve klinika tiež rehabilitovala deti s detskou mozgovou obrnou.regeneračná medicína a rehabilitácia biathi. Klinika má nemocnicu (na hospitalizáciu dieťaťa s doprovodom) a vyvinula mobilnú rehabilitačnú techniku, keď dieťa po konzultácii vyberie individuálny tréningový program a rodičia sú vyškolení na seminároch a pracujú s dieťaťom doma.

Od roku 2003 sa v balneologickom stredisku v meste Truskavets na medzinárodnej klinike rehabilitačnej liečby používa technika profesora Kozyavkina. Tento rehabilitačný systém bol uznaný ako jeden zo 4 najúčinnejších v detskej mozgovej obrne na celom svete.

Výsledky rehabilitačnej terapie boli spracované u 12 000 pacientov s detskou mozgovou obrnou podľa tohto systému: normálny svalový tonus dosiahol 94%, 62% detí sa naučilo sedieť, 19% začalo chodiť samostatne, 75% hlavy bolo riadne kontrolovaných a ruka mohla byť uvoľnená predtým zaťaté do päste) 87% detí.

Cieľom rehabilitácie, ktorá sa líši od lekárskeho ošetrenia, je fyzická a sociálna adaptácia dieťaťa, rozšírenie jeho individuálnych schopností. Rehabilitačný program je vyvinutý individuálne pre každého pacienta. V rehabilitačných centrách pracujú špecialisti s každým dieťaťom: rehabilitační terapeuti, ergoterapeuti, logopédi, neurológovia, ortopédi, psychológovia a metodici fyzikálnej terapie a masáže.

Kedy začať vyučovať o rehabilitácii dieťaťa s detskou mozgovou obrnou?

Čím skôr sa začne rehabilitačná liečba, tým je efektívnejšia. je to žiaduce,Začnite tento kurz vo veku od jedného do jedného dieťaťa. Okrem práce špecialistov je potrebná aktívna a trvalá účasť rodičov. V niektorých rehabilitačných centrách boli vytvorené podmienky na dlhodobý spoločný pobyt rodičov a dieťaťa v nich.

Trvanie rehabilitácie závisí od závažnosti ochorenia a individuálnych schopností dieťaťa. Trvanie rehabilitačného kurzu je niekedy 6 mesiacov a pre ostatné deti jeden rok, jeden a pol alebo dve denné ťažké hodiny. V niektorých prípadoch rodičia absolvujú kurz a pracujú na navrhovanom programe s dieťaťom doma.

Zo skúseností s prácou s deťmi s detskou mozgovou obrnou vyplýva, že program je založený na postupnom dosahovaní ďalšieho stanoveného cieľa, aj keď je nevýznamný. Ide o metódu tzv. „Zlomkového cieľa“. Pre jedno dieťa môže byť možné zmeniť polohu tela, ležiacu na podložke (otočiť sa nezávisle), pre druhého - sedieť nezávisle, pre tretie - držať lyžicu alebo pohár.

Výsledky sa odrážajú v osobitne vytvorenom kalendári, pomocou ktorého môžete sledovať čas potrebný na dosiahnutie cieľa. Výsledkom je, že každý deň bude novým krokom vo vývoji a bude motiváciou pre ďalšie triedy, posilní nádej a vieru v ich účinnosť.

Nie je možné dosiahnuť všetko naraz. Konečný výsledok rehabilitácie závisí od stupňa poškodenia mozgu. V súčasnosti sa predpokladá, že sú spojené poruchy správaniaJe to vyššia nervová aktivita a nie funkcia pohybového aparátu, preto dieťa nie je schopné koordinovať a vykonávať cielený pohyb.

Rehabilitátori sa zapájajú do systematického rozvoja motorických schopností dieťaťa. Tvorba fyzického tela ovplyvňuje a vytvára podmienky pre rozvoj intelektu, psychiky. Včasný vek detí je preto dôležitý pre začatie regeneračných aktivít, keď sa intelekt môže ešte rozvíjať.

Individuálne programové hodiny sa konajú niekoľkokrát denne. V priemere trvá jedna relácia 1-2 hodiny. A trvanie zamestnania a ich počet sa vyberá osobitne pre toto dieťa.

Od jedného roka staré dieťa má lekcie hravú formu. Špeciálne hry prispievajú k motoricko-zmyslovej korekcii a rozvoju inteligencie: rozvíjajú sa sluch, zrak a citlivosť rúk. Trvanie tried v tomto veku 10 minút. až hodinu. Rehabilitácia je od začiatku zameraná na domácu a sociálnu adaptáciu dieťaťa.

Základom rehabilitačných metód je proces tréningu, opakovanie určitých cvičení na vytvorenie nového stereotypu pohybov, cvičenie terapeutických cvičení. Okrem toho sa používa manuálna terapia a masáž, laserová reflexoterapia, korekcia pohybov pomocou elektrickej stimulácie svalov a pohybových centier v mozgu.

Niekoľko spoločných prístupov v procese obnovy:

  • kúpanie sa odporúča všetkým deťom: dobre posilňuje svaly; koordináciu spohyb a rovnováha sú menej dôležité, takže to môžu robiť všetky deti;
  • stupeň zaťaženia: postupné zvyšovanie času v triede;
  • zlepšenie interakčnej funkcie medzi hemisféramimozgu sa dosahuje špeciálnymi cvičeniami: pohybom na všetkých štyroch miestach, sedením na stene s prekrytím rúk, striedavým zvyšovaním všestranných rúk a nôh pri chôdzi atď.;
  • výcvik rovnováhy a koordinácie pohybov: cvičenia na „kymácející doske“ stojace na dvoch nohách, potom na jednom; pomalá chôdza na naklonenej doske; pokusy chytiť loptu; skoky s použitím lana, hranie „klasiky“; chôdza na rukách drží nohy; kreslenie rukami vo vzduchu „osmičky“;
  • orientácia v priestore sa zlepšuje pomocou hry guličiek rôznych veľkostí, použitím simulátora „tunel“;
  • jemné motorické zručnosti sa vyvíjajú pomocou hry s mozaikami a hádankami, zdvihnutím palíc, hraním hudobných nástrojov.

Balneoterapia

Balneoterapia alebo liečba vodou, dáva dobrý výsledok. Vo vode sa uvoľňuje svalové napätie (čo prispieva k zvýšeniu objemu aktívnych pohybov), svalové zášklby sa znižujú. Používajú sa rôzne druhy kúpeľov (radón, ihličnany, perly, more, terpentín, kyslík atď.), Hydromasáž, podvodná masáž s prevzdušňovaním prúdu a ozonácia.

Galvanické štvorkomorové kúpele "Verishofen" umožňujú použitie kombinovaného pôsobenia vody, prúdu a liečivznamená (bischofit, ihličnatý extrakt, terpentín atď.).

Farebne dynamická kvantová kamera kombinuje bazén a laserovú sprchu. V bazéne je možné vykonávať chrbticovú trakciu, rozvíjať kĺby, používať rôzne druhy spŕch na masáž.

Terapia delfínmi

V Evpatorii av mnohých iných veľkých mestách je populácia delfínová terapia: psychofyzická rehabilitácia prebieha v procese plávania a interakcie so špeciálne vyškolenými delfínmi. Liečba liekom Dolphin by mala byť najmenej 2 týždne. Ošetrenie prebieha po celý rok.

Dieťa a zviera pôsobia vo forme hry. V tomto prípade dieťa dostáva nielen veľa nových pozitívnych dojmov, ale aj svoje schopnosti. Delfín, dotýkajúci sa tela dieťaťa, stimuluje biologicky aktívne body. Dieťa sa dotýka zvieraťa rukami alebo nohami pod dohľadom školiteľa, ak má v sebe poruchy pohybu.

Jednotlivé prvky odbornej prípravy sa postupne stávajú zložitejšími. Okrem toho delfín, ktorý po celú dobu pracuje s plutvami, vytvára pohyb vodných tokov a poskytuje tak dieťaťu hydromasáž. Vo vode sa uvoľňuje stres na kĺboch, cvičia sa svaly.

Je tiež dôležité mať priaznivý emocionálny vplyv: delfín znižuje psychický stres, pocity úzkosti a zmiznutia hnevu a objavuje sa dôvera a iniciatívna činnosť dieťaťa.

Hipoterapia

Hipoterapia (liečba koní), ktorá nemá analógy, je jedinečná svojou účinnosťou.vo svete. Pri úzkom kontakte s koňom sa na jazdca prenesie asi 100 kmitavých impulzov. To prispieva k rozvoju pohyblivosti a tvorbe presných pohybov, aktivácii svalových reflexov.

Dieťa má dvojaký účinok: motorický „tréner“ rúk a nôh na kontrolu koňa a „vyhrievaný masér“ (telesná teplota koňa je o 2 stupne vyššia ako u ľudí). Rozvíja sa schopnosť udržať rovnováhu a kontrolovať synchrónnosť pohybov. Kone majú veľmi silné pole, kŕmia deti pozitívnou energiou.

Vývoj hardvéru

Ortopedické pomôcky, rehabilitačné tréningové zariadenia, gymnastické lopty, rebríky, chodci našli široké uplatnenie. Špeciálne vyvinuté moderné mechanoterapeutické prístroje so softvérom a biofeedbackom na liečbu detí s paralýzou.

Aktívny pasívny simulátor „Veloton“, „Gross simulator“ pomáhajú rozvíjať pohyblivosť, pohyblivosť kĺbov, stimulujú svaly. Univerzálny systém Gross umožňuje simultánny tréning na iných simulátoroch (na stene švédskeho, bežecký pás, kolieskové korčule alebo na bicykli). Simulátor môže byť použitý v bazéne, čo vám umožní rozšíriť súbor vodných cvičení. Prístroj zároveň chráni dieťa pred zraneniami a pádmi.

„Masážny jazdec“ napodobňuje jazdný proces, prenáša detské podobné motorické impulzy.

„Špirálový“ oblek vám umožňuje vytvoriť nový stereotyp pohybov. dieťafixované v panve, stehnách a podpazuší, zavesené v špeciálnej mriežke. Inštruktor potrasie. Správny signál zo svalov vstupuje do mozgu a ovládajú sa nové pohybové zručnosti.

Ortopedické pneumo-bryndo ponúkané ruskými špecialistami nielenže fixuje kĺby, ale spôsobuje aj svalové napätie, vďaka ktorému sa končatiny pohybujú správne. Ďalšie technológie a pomocné zariadenia sa zlepšujú.


Kúpeľná liečba

V komplexe rehabilitačnej liečby detí s detskou mozgovou obrnou sa liečba môže použiť v sanatóriách v Odese, Evpatoria, Truskavets, Saki, kde sa takéto účinné techniky uplatňujú ako:

  • fyzioterapeutická liečba (magnetoterapia, myotón, ultrazvuk, darsonvalizácia);
  • terapia bahnom;
  • Shiatsu terapia (masáž aktívnych bio bodov);
  • laserová terapia;
  • masáž (znižuje stupeň svalového spazmu alebo laxity);
  • terapia montessori (špeciálna technika na vytvorenie schopnosti sústrediť pozornosť, rozvoj nezávislosti);
  • triedy s logopédom;
  • poučenie o Bobathovej metóde (špeciálne cvičenia v rôznych pozíciách a so špeciálnym vybavením);
  • triedy podľa metódy Peto (rozdelenie každého pohybu na samostatné akty a ich učenie).

Komplexné využívanie metód a postupov je osobitne účinné.

Rehabilitácia detí s detskou mozgovou obrnou si vyžaduje dlhú dobu a aktívnu účasť rodičov.

Zhrnutie pre rodičov

Cieľom rehabilitačnej liečby je zlepšiť kvalitu života dieťaťa a pomôcť mu pri adaptácii na sociálnu oblasť a domácnosť.

Rehabilitácia malého pacienta s detskou mozgovou obrnou môže byť úspešnejšia a so skorým hľadaním pomoci zaberie menej času. Čím je mozog bezpečnejší, tým lepšie bude rozvíjať zručnosti a schopnosti dieťaťa, aby sa dosiahla dobrá koordinácia pohybov.

V prvých rokoch života, svalová spasticita, skeletálna deformita je menej výrazná. Preto v tomto období existuje možnosť viac kompenzovať výsledné dynamické poruchy, naučiť dieťa vykonávať potrebné samoobslužné pohyby.

Rehabilitácia si vyžaduje 100% návrat rodičov a ich trpezlivosť a pozornosť, ako aj určité finančné náklady. Okrem liečby v rehabilitačnom centre, budete musieť pracovať s dieťaťom na individuálnom programe a doma, a preto získať nejaké vybavenie a špeciálne zariadenia. Ale len vytrvalosť, viera v úspech a samozrejme láska k dieťaťu pomôžu dosiahnuť výsledok.


Ktorý lekár konzultovať

S cieľom získať odporúčanie na rehabilitáciu musíte kontaktovať pediatra alebo neurológa sledujúceho dieťa. Ortopéd, fyzioterapeut, masážny terapeut, špecialista na fyzioterapiu, logopéd a psychológ by sa mali zúčastniť procesu obnovy. Niekedy nemôžete robiť bez pomoci chirurga.