Strava dojčiacej matky: prvý mesiac

Prvý mesiac života dieťaťa je jedným z najdôležitejších momentov pre každú matku. Ženy, ktoré sú úplne ponorené do starostlivosti o dieťa, často na seba zabudnú, nevenujú dostatok pozornosti svojmu odpočinku a výžive. Správna výživa dojčiacej matky sa však musí upraviť okamžite po narodení dieťaťa, aby sa v budúcnosti zabránilo mnohým problémom.


Ste dojčenie? Samozrejme, že áno!

Materské mlieko je ideálna detská výživa.

Materské mlieko je ideálnym krmivom pre dojčatá, v ktorom má príroda najlepšiu kombináciu živín a zdravých látok. Našťastie teraz nie je potrebné presvedčiť zodpovedných rodičov o potrebe dojčenia. Nebudem opakovať známe informácie a podrobne opíšem výhody dojčenia, dovoľte mi pripomenúť len hlavné body. Dojčenie je:

  • silná imunita, zdravé trávenie a minimálne riziko alergických reakcií pre Vaše dieťa;
  • dobrá kontrakcia maternice a rýchla normalizácia hmotnostipo pôrode, znižuje pravdepodobnosť vzniku rakoviny prsníka pre vás;
  • pohodlný a lacný spôsob kŕmenia v porovnaní s inými.

Ak plánujete dojčiť, mali by ste sa starať o svoju diétu.

Nutričná hodnota počas laktácie

Správna výživa počas laktácie pomáha riešiť niekoľko problémov naraz:

  1. Zabráňte hypogalaktii a maximalizujte dojčenie.
  2. Poskytnite sebe a dieťaťu základné živiny, vitamíny, mikro a makroprvky.
  3. Prevencia črevnej koliky, zápcha u dojčiat.
  4. Vyhnite sa diatéze u dieťaťa.

Okrem toho potraviny môžu ovplyvniť chuť mlieka.

Prečo presne prvý mesiac?​​

Počas prvého mesiaca dojčenia má ženská diéta niekoľko charakteristických znakov, v súvislosti s ktorými sa odporúča oddeľovať materskú stravu počas tohto obdobia od všeobecných diétnych odporúčaní počas dojčenia. Po prvé, strava je spočiatku skôr prísna, „nové“ výrobky sa zavádzajú postupne a opatrne, takže je možné posúdiť toleranciu ich zložiek k dieťaťu. Jedálny lístok by však mal zostať plný a vyvážený pre hlavné zložky - bielkoviny, tuky, sacharidy, kalórie, vitamín-minerálne zloženie, vlákniny.

Okrem toho, v prvých týždňoch dojčenia je dojčenie iba preukázané - stáva sa, že dieťa nemá dostatok mlieka. Preto je nutná diéta matkyObohaťte výrobky, ktoré môžu stimulovať produkciu materského mlieka, a konzumujte dostatok tekutín.

Po prvé - nejdú do extrémov

Výživa dojčiacich matiek sa často stretáva s dvomi extrémnymi protikladmi: niektoré ženy sa začínajú „oprieť“ o jedlo, snažia sa poskytnúť dieťaťu všetko, čo potrebujú, zatiaľ čo iné sa naopak od strachu z alergií u dojčiat popierajú o najbežnejšie jedlo. Ani jeden prístup nie je správny.

Prejedanie a používanie všetkých potravín bez rozdielu môže vyvolať črevnú koliku alebo diatézu dokonca aj u detí, ktoré nie sú alergické na alergie. Na druhej strane príliš zlá strava znižuje nutričnú hodnotu materského mlieka, ochudobňuje jeho chuť. Ak je dieťa zdravé a nemá žiadne alergické reakcie, odborníci neodporúčajú dodržiavať prísnu diétu, na základe ktorej matka sama dostane menej hodnotné živiny a nebude ich môcť preniesť na dieťa. Jedlo by malo byť pestré a chutné, ale stále je potrebné dodržiavať niektoré základné pravidlá.

Jedzte správne: čo a ako jesť

Kvasené mliečne výrobky sú povolené pre ženu od prvého týždňa kŕmenia.

V prvom týždni dojčenia sú výživové požiadavky najprísnejšie. Povolené sú nasledujúce produkty a riad:

  • mlieko a mliečne obilniny;
  • varená a dusená zelenina - zemiaky, cuketa, karfiol, v malých množstvách - kapusta, mrkva a cibuľa;
  • 64) chudé mäso (hovädzie, teľacie, \ tkrálik, chudé bravčové mäso) - dusené, varené alebo dusené;
  • kurča - varené alebo dusené, bez kôry;
  • vegetariánske polievky alebo „druhý“ mäsový vývar bez vyprážania;
  • mliečne výrobky - tvaroh, syr, kefír, biely prírodný jogurt, ryazhenka (bez farbív, príchutí, príchutí, ovocných a bobuľových plnív);
  • pšenica, otruby, žitný pšeničný chlieb, suché sušienky.

Nezabudnite, že pre plnú laktáciu musíte piť veľa: kompotov zo sušeného ovocia alebo jabĺk, špeciálnych bylinných čajov pre dojčiace matky (na báze feniklu, kôpru, anízu, kmínu), slabého čaju, môžete pridať malé množstvo mlieka, ryazhenka, kefír, prevarená voda. Nemôžete piť plnotučné mlieko (spôsobuje zvýšenú tvorbu plynu), nápoje sýtené oxidom uhličitým, limonády a jogurt s ovocnými a bobuľovými náplňami (môže spôsobiť alergie), kávu a silný čaj (zvýšiť vzrušivosť dieťaťa), alkohol. Komerčná výroba kompótov a džúsov sa neodporúča - obsahuje množstvo konzervačných látok a iných škodlivých umelých prísad.

V nasledujúcich dňoch by sa mala diéta postupne rozširovať, pričom by sa nemal pridať viac ako jeden nový výrobok za deň - takže si budete môcť presne všimnúť, na čo dieťa reagovalo a odstrániť tento výrobok zo stravy. Dojčiace matky môžu a mali by jesť čerstvé ovocie (hrušky, jablká - zelené a žltozelené, banány), niektoré bobule (čierne ríbezle, marhule, čierne čučoriedky, egreše, slivky), čerstvú zeleninu(malé množstvá strúhanej mrkvy, bielej kapusty, uhoriek), zelených (kôpor, petržlen). Okrem vitamínov a mikroelementov, čerstvá zelenina a ovocie vám a vášmu dieťaťu poskytnú diétnu vlákninu potrebnú na zdravé trávenie a prevenciu zápchy.

Na primeraný príjem bielkovín musia byť každý deň v potrave prítomné mliečne výrobky a chudé mäso, varené vajcia 1-2 krát týždenne. Rieka a more chudé ryby (ostriež, treska) sú povolené 1-2 krát týždenne. Prednosť by mali mať dusené, varené a dusené jedlá.

Snažte sa vytvoriť si menu hlavne z produktov, ktoré rastú v regióne vášho bydliska v prirodzených podmienkach. Napríklad v zime a skoro na jar by ste nemali kupovať exotické ovocie, skleníkové uhorky alebo dovážané bobule.

Frekvencia jedál pre dojčiacu matku by nemala byť nižšia ako 5 - 6-krát denne, najlepšie každých 4 - 5 hodín. Neustále cítiť pocit dojčenia matky hlad by nemal! Odporúča sa aj občerstvenie v noci: môžete vypiť pohár kefíru alebo jogurtu, horúci, slabý čaj s mliekom, keď vstanete, aby ste nakŕmili svoje dieťa. Aby nedošlo k prejedaniu, pri jednom jedle, jesť porcie v rozsahu 300-400 gramov (vrátane opilej tekutiny).

Ak sú potrebné sladkosti, pridajte cukor do čaju, mliečne obilniny. S normálnou toleranciou u dieťaťa si môžete dopriať pár lyžičiek kondenzovaného mlieka alebo kúsok domáceho piškótového koláča bez smotany.Postupným posudzovaním čistoty pokožky dieťaťa môžete zadávať zaseknuté médiá a zaseknuté médiá.

Prísne obmedzenia alebo prudká zmena v strave dojčiacej matky nie sú vôbec potrebné - výživa ženy počas laktácie by mala byť chutná a oboznámená s ňou. Výnimku tvoria niektoré výrobky, ktorých použitie sa neodporúča kvôli nebezpečenstvu alergickej reakcie alebo črevnej koliky u dojčiat.

Ako dodatočný zdroj vitamínov a stopových prvkov do stravy dojčiacej matky, najmä keď sú náchylní na hypogalaktiu (nedostatočná produkcia materského mlieka), odborníci odporúčajú používať liek Apilak Grindeks, ktorý obsahuje 10 mg prírodnej materskej kašičky, poskytne telu všetky vitamíny a makroživiny a mikroživiny na udržanie vitality a komplexnej pomoci organizmu. Obsahuje rovnaké hodnotné látky ako mlieko: proteíny, tuky, sacharidy, skupina vitamínov (A, C, B1, B2 B3, B5 B6, B12, E, K, kyselina listová), makro a mikroelementy (vápnik , železo, fosfor, zinok, horčík, sodík, draslík).
Liek Apilak Grindeks klinicky preukázal svoju účinnosť pri liečbe hypogalaktie, pričom jemne stimuloval vylučovanie mlieka u žien trpiacich týmto problémom.


Nežiaduce produkty

Alergia je takmer vždy spôsobená konzumáciou čokolády a kakaa, citrusových plodov, červených plodov (čerešní, jahôd, malín), melónov, ananásu, údených, vyprážaných potravín a konzerv. Patria sem aj výrobky priemyselného charakteruvýroba s pridaním veľkého množstva farbív, príchutí a konzervačných látok (vrátane salámov), morských plodov a červených rýb, bohatých vývarov, medu, orechov (niekoľko druhov vlašských orechov možno konzumovať s dobrou toleranciou od dieťaťa).

Treba mať na pamäti, že precitlivenosť na zložky potravín sa môže značne líšiť. U detí s alergiou náchylných na alergie sa diathéza vyskytuje na širokej škále produktov, ktoré by sa mali nastaviť individuálne. Zdravé deti niekedy veľmi dobre znášajú používanie matíc, kakaa a iných potenciálnych alergénov.

Plnotučné mlieko, veľké množstvo sacharidov v potrave, obzvlášť ľahko stráviteľné (cukor, pečivo, cestoviny, iné múky a cukrovinky), hrubé rastlinné vlákno (veľké množstvo uhoriek, čerstvá kapusta) , jablká, čierny chlieb, strukoviny, hrozno).

Okrem toho, niektoré potraviny môžu zmeniť chuť mlieka do tej miery, že dieťa odmietne prsník (toto sa deje vo veľmi zriedkavých prípadoch). Patrí medzi ne:

  • cesnak, surová cibuľa;
  • korenené, horké a korenené koreniny;
  • nadmerné sladké alebo slané.

Príklad menu 1. deň po prepustení z nemocnice:

  • 1. raňajky: ovsená kaša s mliekom 200 g s kúskom masla, pohár slabého čaju, suché sušienky;
  • 2. raňajky: pohár jogurtu, suchý suchár alebo syrový sendvič;
  • Obed: zeleninová polievka (asi 150 g), zemiaková kaša (100 g) s kotletou (50 g), chlieb, pohár sušeného ovocného kompótu;
  • Snack: tvaroh so zakysanou smotanou - 150 g, pohár kompótu alebo želé zo sušeného ovocia;
  • Večera: guláš so zeleninovou oblohou (asi 200 g), bylinný čaj;
  • Pred spaním: pohár kefíru alebo ryazhenky, suché sušienky.

Príklad menu počas 3. týždňa laktácie:

  • 1. raňajky: mliečna kaša s maslom (v prípade potreby s cukrom alebo džemom), čaj s mliekom, chlieb, syr;
  • 2. raňajky: banán alebo jablko, jogurt, sušienky;
  • Obed: polievka (bez praženia), cestoviny s pečenými rybami, šalát zo strúhanej mrkvy, chlieb, kompot zo sušeného ovocia;
  • Snack: tvaroh so zakysanou smotanou, kompótom alebo čerstvo vylisovanou jablkovou šťavou;
  • Večera: mäsové guľky so zeleninovým alebo cereálnym prílohou, šalát z čerstvých uhoriek a paradajok, ochutený rastlinným olejom so zelenými, čaj s cookies alebo džemom;
  • Pred spaním: pohár kefíru alebo ryazhenky, suché sušienky.

Medzi jedlami môžete piť vodu (varenú alebo minerálnu bez plynu), bylinný čaj, ovocnú šťavu, jesť jablko alebo hrušku.